گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد: لبنان در آستانه فروپاشی قرار دارد

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد: لبنان در آستانه فروپاشی قرار دارد

اولیویه دو شوتر، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور فقر و حقوق بشر روز جمعه ۱۲ نوامبر/۲۱ آبان در مورد فروپاشی لبنان هشدار داد. وی پس از پایان ماموریت تقریبا دو هفته‌‌ای خود در بیروت، در مورد پیامدهای بحران‌های انباشته شده در لبنان بر مردم این کشور ابراز نگرانی کرد.

اولیویه دو شوتر، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور فقر و حقوق بشر این سازمان در گفت‌گوی ویژه با رادیوی بین‌المللی فرانسه نسبت به فروپاشی لبنان هشدار داد.

این گزارشگر که طی سفر ۱۲ روزه خود به بیروت با تعدادی از مسئولان لبنانی دیدار کرده بود، در خصوص پیامدهای بحران‌ لبنان بر مردم این کشور ابراز نگرانی کرد.

طبق اظهارات اولیویه دو شوتر، لبنان درحال حاضر با چهار بحران عمده روبروست و پیامدهای این بحران‌ها مردم لبنان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

اولیویه دو شوتر ورود حدود یک و نیم میلیون پناهجوی سوری به لبنان در دهه‌های گذشته را یکی از بحران‌های این کشور خوانده و تاکید دارد که این امر خدمات عمومی لبنان را تحت تاثیر قرار داده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور فقر و حقوق بشر این سازمان کاهش چشمگیر ارزش ارز ملی لبنان را یکی دیگر از بحران‌های این کشور عنوان کرده و می‌گوید که این بحران اقتصادی قدرت خرید لبنانی‌ها را به شدت تضعیف کرده است.

بر اساس گفته‌های این گزارشگر، بحران کووید-۱۹ و پیامد‌های آن، از جمله تعطیلی کسب و کار و مدارس، نیز زندگی مردم لبنان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

اولیویه دو شوتر انفجار بندر بیروت (۴ اوت ۲۰۲۰) را که منجر به کشته شدن بیش از ۲۰۰ نفر و از بین رفتن منبع درآمد هزاران لبنانی شد را چهارمین بحران اصلی لبنان عنوان کرده است.

به گفته اولیویه دو شوتر فروپاشی اقتصادی لبنان در تاریخ مدرن بی سابقه است و این فروپاشی حتی لبنانی‌های طبقه متوسط را در معرض خطر فقر قرار داده است.

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور فقر و حقوق بشر تاکید دارد که علاوه بر رویارویی با این بحران‌ها، شکاف عمیقی میان مردم لبنان و دولت این کشور ایجاد شده است و لبنانی‌ها اعتماد خود را به دولت از دست داده‌اند.
برخی از خانواده‌های لبنانی به اولیویه دو شوتر گفته‌اند که مقامات دولت لبنان «هیچ اهمیتی به مشکلاتی که مردم با آن مواجه هستند». نمی‌دهند.

او همچنین از عدم وجود طرح مورداعتمادی برای کاهش شدت فقر از سوی دولت لبنان بدون تکیه بر اهداکنندگان بین المللی و نهادهای غیردولتی ابراز نگرانی کرد.

در همین حال، اولیویه دو شوتر می‌گوید که جامعه بین‌المللی نیز دیگر اعتمادی چندانی به وعده‌های اصلاحاتی مقامات دولت لبنان ندارد.

طبق اظهارات اخیر اولیویه دو شوتر، لبنان هنوز یک کشور ازهم فروپاشیده نیست اما در آستانه فروپاشی قرار دارد. وی تاکید دارد که عدم تحقق وعده‌های اصلاحاتی دولت، مردم لبنان و جامعه بین‌المللی را به طور فزاینده ای ناامید ساخته است.

لبنان کشوریست ثروتمند اما با این وجود جمعیت این کشور روز به رور فقیر‌تر می‌شود. در حال حاضر ۱۰ درصد از مردم لبنان ۷۰ درصد از ثروت این کشور را در اختیار دارد

عکس:
AP – Hussein Malla
منبع:
https://www.rfi.fr/fa/

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *