فوق سری! پرونده سرلشگر “احمد مقربی”

امیر کاویان
مقوله ی “جاسوسی” یکی از مهم‏ترین ابزارهایی بوده که از زمان‏های گذشته تا امروز دولت ها در قبال کشورهای دیگر و هم‏چنین بر علیه مخالفان سیاسی خود به کار بسته اند. از حدود یک صد سال قبل “مدارس جاسوسی” در اروپا شروع به کار کرد تا بتوانند افراد مستعد را تحت آموزش های ویژه قرار دهند و سپس در قالب توریست، مسافر یا تاجر راهی دیگر کشورها کنند. به همین منظور پس از کاربرد مهمی که “جاسوس پروری” در عالم سیاست ایفا کرد، سازمان‏های امنیتی به فکر تاسیس کمیته های “ضد جاسوسی” افتادند تا کادرهای آموزش دیده بتوانند فعالیت عناصر مشکوک به جاسوسی را تحت نظر قرار دهند.
هر چند سازمان‏های امنیتی مجبور شدند که قضیه “جاسوسی” را جدی بگیرند، اما این موضوع در چند کشور که حاکمان آن دارای اندیشه های ارتجاعی هستند، به یک ابزار سرکوب تبدیل شده، این رژیم ها به هر مخالف سیاسی خود فورا انگ “جاسوسی” می‏زنند، در حالی که عوامل امنیتی آن‏ها اصولا فاقد سواد سیاسی بوده و حتی نمی توانستند واژه “جاسوسی” را درست تعریف کنند.
در پرونده سیاسی این شماره، به پرونده سرلشگر “احمد مقربی” می پردازیم، یکی از افسران ارشد و با دانش ارتش شاهنشاهی که سال‏ها حساس ترین اطلاعات نظامی ایران را در اختیار عوامل سازمان “کا.گ.ب” و سفارت شوروی قرار می داد. مقربی با وجود زندگی مرفه و موفقی که داشت، سال‏ها به روس‏ها خدمت کرد تا آن که در نیمه دوم سال ۱۳۵۶ توسط ماموران تعقیب و مراقبت اداره هشتم ساواک بازداشت می شود. احمد مقربی در سال ۱۳۰۰ در تهران متولد شد و پس از تحصیلات متوسطه وارد دانشکده افسری شد. او تحصیلات خود را در ایران و آمریکا ادامه داد، در زندگی نامه ی او آمده که مقربی بعد از انحلال حزب توده توسط حکومت شاه به مدت ۷ ماه زندانی شده و پس از آزادی در سال ۱۳۴۴ اولین زمینه های همکاری او با شوروی کلید می خورد. در روایتی نه چندان موثق آمده که منشا شروع همکاری مقربی، تهدید عوامل شوروی مبنی بر داشتن اسنادی از ارتباط وی با یک افسر فراری بوده است، این روایت توسط یکی از کارکنان اداره سوم در گفتگو با نشریه ما به کلی رد شده است.
در آذر ماه سال ۱۳۵۶، مقربی بازداشت و سپس محاکمه می شود. دادگاه وی را به اعدام محکوم می کند و این حکم در ۴ دی ماه همان سال اجرا می شود.
حقیقت چه بود؟
سرتیپ “منوچهر هاشمی” رییس اداره هشتم ساواک (ضد جاسوسی)، از جمله افراد معدودی بود که به دلیل دسترسی داشتن به اسناد موثق می توانست جریان جاسوسی سرلشگر مقربی را به درستی روایت کند. او سال‏ها پس از سقوط حکومت شاه، خاطراتش را بیان داشت و از آن‏جا که نه دیگر حکومت سلطنتی وجود داشته و نه سرلشگر مقربی، بنا بر این هیچ دلیلی برای رد اظهارات سرتیپ هاشمی وجود ندارد. وی در بخشی از خاطراتش در مورد ماجرای مقربی چنین می نویسد:
“ریاست ساواک در مراجعت از شرفیابی در یکی از روزهای سال ۱۳۵۴ اظهار داشت: “اعلی‏حضرت فرمودند، روس‏ها از طرح‏های ارتش ایران اطلاع پیدا می کنند و آن را در اختیار ارتش عراق قرار می دهند. پس از مدتی یکی از دیپلمات های سفارت رومانی که با اداره ضد جاسوسی ساواک همکاری می کرد، به یکی از اعضای این اداره گفته بود: ( لطفا گزارش کامل را در شماره ۱۹ مجله کورش بخوانید)

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *