ماهیت مرموز ” بهرام شاهرخ ” در گفتگو با خسرو سیف

ماهيت مرموز “بهرام شاهرخ”
در
گفتگوی اختصاصی با “خسرو سيف”

در ادامه گفتگوهای تاريخی با آقای “خسرو سيف” دبير حزب ملت ايران در اين شماره به شخصيت فردی به نام”بهرام شاهرخ”می پردازيم. توجه خوانندگان محترم را به اين بحث مهم جلب می کنم.
امير کاويان

• از نقش فردی به نام “بهرام شاهرخ” بگوييد که اصولا به کجا وصل بود و چه ارتباطی با فداييان اسلام داشت؟
– بهرام شاهرخ فرزند ارباب کيخسرو بود. می دانيد که رضا شاه دستور داد که ارباب کیخسرو را بکشند. شاهرخ در جنگ جهانی دوم در آلمان بود و گويندگی راديو فارسی زبان آلمان را به عهده داشت و به شدت از آلمان دفاع می کرد اما پس از شکست متحدين، وی مدتی رهسپار انگلستان شد و بعد به ايران آمد و در زمان رزم آرا، رييس اداره تبليغات شد. در زمان دکتر مصدق گروهی تشکيل داد به نام گروه “جانسپاران ميهن” که اين گروه يک عمل ترور هم انجام داد و “محمد مهرداد” را ترور کردند که منجر به فلج شدن ايشان شد و بيش از ۵۰ سال محمد مهرداد روی تخت بود.
• چرا اين ترور انجام شد؟
_ علت اين مساله بر می گردد به اختلافاتی که بين گروه پرچمداران پان ايرانيست با حزب پان ايرانيست پزشکپور ايجاد شده بود که البته آن موقع مکتب پان ايرانيست بود. در اين مکتب گروه پزشکپور و پرچمداران بودند و بعد گزارشاتی به آقای لشگری می رسد که گويا آقای پزشکپور با يک خانم انگليسی که سال ها مقيم ايران بوده ارتباطی دارد و همين طور با آقايان پيراسته و آگاهی. اين اختلافات سبب شد که بين اين ها مشاجره شود تا جايي که در روزنامه جانسپاران عليه گروه ديگر مطلب می نويسند و اين ها تصميم می گيرند به دفتر گروه مقابل بريزند. گويا در اين قضيه يک نفوذی از گروه پزشکپور داخل گروه ديگر بوده و اطلاع می دهد. زمانی که پس از به هم ريختن در حال فرار بودند و می خواستند سوار تاکسی شوند، يک دانشجوی پزشکی که مسلح بوده تيراندازی می کند و حين تيراندازی يک گلوله به محمد مهرداد می خورد که منجر به فلج شدن ايشان می شود. به هر حال بهرام شاهرخ به عنوان يک مهره انگليسی مطرح بوده و گروهش در مقابل دولت ملی دکتر مصدق قرار می گرفت. او با افراد مختلفی ارتباط داشت با رزم آرا همکاری می کرد و همين طور با گروه های طرفدار انگلستان و هم چنين با رشيديان در ارتباط بود.

• اين موضوع که دو روز قبل از ترور رزم آرا، بهرام شاهرخ يک جلسه طولانی با نواب صفوی داشته به چه صورت بوده است؟……… ( برای خواندن کامل این گفتگو با ما تماس بگیرید تا شماره مورد نظر کورش را ارسال نماییم: kouroshmagazine@yahoo.com

ممکن است دوست داشته باشید

1 Comment

  1. با سلام و احترام و ادب
    با سپاس از اطلاعات منتشر شده در وب سایت شما
    اینجانب محمدحسین شیریان از پژوهشگران و روزنامه نگاران ایران هستم. برای درج روزنامه «جانسپاران میهن» و برخی از متون آن نیاز به همکاری دارم تا آن را در دائره المعارف مطبوعان ایران با عنوان «دانشنامه مطبوعات ایران» بنویسم. اگر ممکن است گفتگو با بهرام شاهرخ را برایم ارسال فرمایید. قبلا از همکاری گرانسنگ شما سپاس گزارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *