تاجیکستان؛ حرکت بسوی بهشت!

تاجیکستان؛ حرکت بسوی بهشت!

تاجیکستان؛ حرکت بسوی بهشت!
امیر کاویان
در تاریخ کمتر رهبری دیده شده که برای ” ساختن و آبادی” به قدرت رسیده باشد. البته این یک اصل مطلق نیست بلکه غالبا در جهان سوم ، عناصری وارد قدرت می شوند که ظرفیت و قابلیت ” حکومت و کشورداری” ندارند.
در میان رهبرانی که از اواخر قرن بیستم تا امروز کارنامه ای ممتاز و درخشان از خود برجای نهاده اند ” امامعلی رحمان ” یک استثناست. مردی که پسوند روسی ” رحمانف” را حذف کرد و از هم وطنان خود خواست که از نامهای فارسی استفاده کنند. او در سال گذشته پارک بزرگ ” کورش کبیر” را در تاجیکستان افتتاح کرد. رییس جمهوری تاجیکستان در فضایی آرام و مدیریتی کم نظیر مردم کشورش را بسوی بهشت روی زمین رهسپار می کند تا تاریخ در فرداها از او به عنوان ستاره ای در تاریخ این کشور یاد کند.
چندی قبل صندوق بین‌المللی پول از رشد ۵ درصدی اقتصاد تاجیکستان در سال ۲۰۱۹ خبر داد. چنین رشد قابل توجهی در این منطقه امری ساده نبوده و بیش از همه نشان از درایت رهبران تاجیکستان دارد. بر اساس گزارش این مرکز، در سال ۲۰۱۸، تحلیلگران صندوق پیش بینی رشد تولید ناخالص داخلی تاجیکستان را در سطح ۵ درصد پیش بینی می‌کنند.
این صندوق همچنین عنوان کرد که رشد اقتصاد در سال ۲۰۱۸ در تاجیکستان در سطح ۴ درصد و در سال آینده به ۵ درصد افزایش خواهد یافت.
بالاترین رشد در سال ۲۰۱۸ در میان کشورهای مستقل مشترک المنافع در گزارش ماه اکتبر صندوق بین المللی پول به ترکمنستان با ۶٫۲ درصد پیش بینی شده است .
امامعلی رحمان در عرصه ی سیاست داخلی نیز نشان داده که دارای درایت و قابلیت است. زمانی که تعدادی شهروند این کشور بر اثر مغزشویی سر از داعش در آوردند و به سوریه رفتند ، پس از شکست داعش عزم این کردند که به کشورشان بازگردند. در این مقطع که سال ۱۳۹۴ خورشیدی بود ، رهبر تاجیکستان بجای تهدید و ارعاب فرمان عفو عمومی صادر کرد و شهروندان تاجیک بدون کمترین مزاحمتی از سوی حکومت به کشورشان بازگشتند.
زنان تاجیکستان نیز بر اثر مدیریت مردمی و نگرش ترقی خواهانه ی رییس جمهوری ، در دوران اوج خود قرار دارند. چندی پیش به گزارش رادیو تاجیکی به نقل ازسرویس مطبوعاتی ریاست جمهوری ، رئیس جمهور تاجیکستان از نقش زنان تاجیک در حفظ حفظ استقلال این کشور قدردانی کرد. وی گفت: ”
زنان به همراه مردان در ردیف نیروهای مسلح و دستگاه های اجرایی قانون خدمت می کنند ، با شجاعت از مرزهای میهن ، نظم و آرامش در جامعه محافظت می کنند.”

رئیس دولت تاجیکستان گفت: “از آغاز ماه مارس ۲۰۲۰ ، تقریباً از ۱۹ هزار کارمند دولت ، ۴۵۰۰ نفر (۲۵٪) زن هستند که از این تعداد ۱۱۰۰ یا ۱۹٪ در مقام ارشد هستند.”
امروز تاجیکستان افق های روشنی در پیش رو دارد. ارج نهادن به ادبیات ایران و شعرای سرشناس ایرانی ، از جمله حرکتهای چشمگیر امامعلی رحمان در زمینه های فرهنگی محسوب می شود.

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *