پس از ۷۰ سال ، ناتو رو به زوال می رود؟!

ناتو

پس از ۷۰ سال ، ناتو رو به زوال می رود؟!
اعضای کشورهای پیمان اتلانتیک شمالی ( ناتو) در حالی در لندن گرد امده اند که نوعی تشتت و ناکارآمدی در عملکرد یک دهه ی گذشته ناتو دیده می شود.
پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی و بلوک شرق و فروپاشی پیمان موسوم به ” ورشو” ، کشورهای عضو ناتو با خلاء روبرو شدند زیرا جهان رو به تک قطبی شدن پیش می رفت و اعضای ناتو از متحدان ایالات متحده بوده اند.
امروز نیز در هفتادمین سالگرد تشکیل ناتو اختلافاتی بین امریکا و اروپا وجود دارد. امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه در یک موضع گیری بی سابقه گفت: ناتو دچار فلج مغزی شده!
و در ادامه دونالد ترامپ سخنان مکرون را مورد انتقاد قرار داد و از نقش ناتو صحبت کرد و مانند همیشه رویکرد اقتصادی اش را نمایان کرد ، آنجا که گفت که نباید بار سنگین اقتصادی ناتو فقط بر دوش امریکا باشد.
اکنون به نظر می رسد با تمام اختلافات و شکافی که در ناتو دیده می شود و کم رنگ شدن نقش استراتژیک ناتو ، اگر دامنه ی اختلافات به همین منوال پیش رود ، ناتو آینده ای جز زوال نخواهد داشت. برای بقای ناتو در برابر قدرتهایی چون روسیه و چین و مهم تر از همه تروریسم جهانی ، اروپاییها باید هماهنگ باشند و ترامپ نیز نگاه اقتصادی خود را تعدیل کند.

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *