ولادیمیر پوتین ؛ نه زرنگی نه سیاستمدار……

545

امیر کاویان

آنها که رییس جمهوری در آرزوی ” مادام العمر شدن” روسیه را به صرف اینکه مدتی عضو ک جی بی بوده فردی زیرک ارزیابی می کنند از هوش بالایی در سیاست برخوردار نیستند. پوتین در عمر سیاسی خود دو اشتباه مهلک مرتکب شده که همین دو اشتباه بساط او را جمع خواهد کرد: حمله به کشور اکراین بدون هرگونه بهانه موجه. تمام سیاستمداران تاریخ خوب می دانند که سوت شروع جنگ باید در شرایطی زده شود که چند دلیل قابل قبول وجود داشته باشد. ولادیمیر پوتین هیچ گونه دلیل و بهانه ای برای تهاجم ابلهانه به اکراین نداشت. او در مغز کوچک خود تصور می کرد نهایتا ظرف دو هفته پیروزمندانه وارد کیف خواهد شد!

اشتباه احمقانه ی دوم کشتن رهبر شاخص اپوزیسیون ”  الکسی ناوالنی” بود. پوتین هرگز در تمام عمرش بازی سیاست را بلد نشد زیرا اگر در کلاس اول سیاست قبول شده بود بجای مسموم کردن و نهایتا کشتن یک چهره جهانی از مخالفان خود ، می توانست با او وارد معامله شود. اینجا مفهوم ” معامله” معنای تجارت یا بازار نمی دهد. در سیاست ” معامله” نوعی زیرکی محسوب می شود و برای آنکه احمق هایی مانند پوتین فرمول این نوع معاملات را یاد نگیرند به نوشته خود پایان می دهم. همین بس که تاکید کنم:

تو که در خواب می خواهی تا آخر عمرت رهبر روسیه باقی بمانی ، فقط بدان که نه سیاستمدار هستی و نه زرنگ. بدون شک تو باز هم اشتباه خواهی کرد و عمر سیاسی ات چندان به درازا نخواهد کشید.

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *