با دکتر یزدی ملاقات کن! گفتگوی سردبیر کورش با مهدی بازرگان

با دکتر یزدی ملاقات کن!
گفتگوی سردبیر کورش با مهدی بازرگان
شهریور ۱۳۶۳ ، زمانی بود که نخست وزیر انقلاب ، دوره ۴ ساله ی نمایندگی اش در مجلس نیز تمام شده بود. از سفر مشهد بازگشته بود. از ۱۰ صبح تا ۱۲ ظهر با او گفتگو داشتم. در دفترش در خیابان مطهری ( تخت طاووس).
از سال ۵۸ تا همان روز تمام مدارک و تحقیقات در مورد ” صادق قطب زاده ” را جمع آوری کرده بودم. زمانی دست بکار شدم ، که کسانی که بعدا توانستند مستند قطب زاده را بسازند یا دبستان می رفتند یا در دوره راهنمایی درس می خواندند!
مهندس مهدی بازرگان به آرامی حرف می زد و از رقابتی که بین قطب زاده و چند نفر دیگر در پاریس بود. می گفت در کار سازمانی نامنظم است و بصورت فردی کار می کند. چند بار تاکید کرد که برای تکمیل تحقیقاتم با دکتر ابراهیم یزدی ملاقات کنم. با یزدی نیز چندین جلسه گفتگو کردم.
بهترین دستاورد گفتگو با بازرگان معرفی کردن کتاب ” پیر سالینچر” روزنامه نویس فرانسوی بود. گفت این کتاب را بخوان زیرا نویسنده با قطب زاده آشنا بوده است.
وقتی در این مستندهای قطب زاده یا کسانی که ناگهان محقق شدند! دیدم حرفی از امثال سالینچر نیست ، پی بردم که قطب زاده هنوز شناخته نشده و برای شناخت او باید گفتنی های بیشتری زده شود.
چکیده گفتگو بازرگان را در سال ۱۳۷۹ در کتاب ” چای و گپ و سیاست” منتشر کردم.

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *