پایان بازی پوتین- مددوف

مجله کورش

پایان بازی پوتین- مددوف
بسیاری از تحلیلگران مسایل سیاسی بر این گمان بودند که با سقوط اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی ، دنیا بسوی تک قطبی خواهد رفت و بجای رژیمی مخوف و پلیسی که پرچم مارکسیسم- لنینیسم را بر دوش می کشید ، مردم روسیه طعم دموکراسی را خواهند چشید. این خیالی باطل بود. کشور روسیه ، سالها پس از سقوط کمونیسم جهانی ، گرفتار ” مافیا” شد ، مافیایی که در پشت صحنه اش عناصر سابق KGB حضوری فعال دارند. ولادیمیر پوتین در راس این حاکمیت مافیایی قرار گرفت. در طول سالیان حکومت پوتین ، قتل های سریالی بوقوع پیوسته که دولت روسیه مطلقا تمایلی برای ردیابی و باز کردن پرونده این قتل ها ندارد.
اکنون متحد پوتین ، “دمیتری مدودف” پست نخست وزیری را ترک کرده و بهانه ی این کار ، ایجاد تغییرات در قانون اساسی و گسترش اختیارات شخص رییس جمهوری است. به یاد داریم که سالیان طولانی پوتین و مددوف یک بازی منزجر کننده راه انداخته و پست خود را با هم عوض می کردند! به نظر می رسد با حذف مددف این بازی نیز تمام شده است.
“میخائیل میشوستین” جایگزین مددوف شده و هنوز مشخص نیست که عملکرد وی در دورانی که اقتصاد روسیه رو به زوال می رود چه خواهد بود. رادیو فرانسه در این رابطه می نویسد: ” ولادیمیر پوتین در سخنرانی خود تصریح کرد: «این تغییرات اساسی توسعه حاکمیت قانون را در کشور تضمین و جامعه مدنی را نیز تقویت خواهد کرد». او تأکید کرد که این تغییرات در قانون اساسی به رأی مردم روسیه گذاشته خواهد شد.

روسیه همواره توسط سازمان‌های غیردولتی و همچنان مقامات غربی، به نقض حقوق بشر و اصول حاکمیت قانون اساسی متهم می شود.” در ادامه این گزارش آمده : ” نخست وزیر جدید روسیه گفت که امیدوار است دوباره اعتماد سرمایه‌گزاران را به دست آورد و رشد اقتصادی کشور را بهبود بخشد.”
اما چنین امری چندان هم ساده نیست زیرا روسیه با دخالت در امور داخلی سوریه ، بخشی از منابع خود را خرج موجودی کرده که از نظر مردم سوریه و مردم جهان بسیار منفور است: ” بشار اسد”.

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *