چین: جزایر سه گانه متعلق به ایران نیست!

چین: جزایر سه گانه متعلق به ایران نیست!
دیدار رییس جمهوری چین با مقامات ارشد عربستان سعودی با حاشیه های بسیاری روبرو بود که چشم انداز روابط آینده دولتهای ایران و چین را تحت تاثیر قرار خواهد داد. خبر گزاری اناتولی در این مورد نوشت: ” روز جمعه در پایان نشست سران عربستان و چین که با حضور «شیء جینپینگ» رئیس جمهور چین و «سلمان بن عبدالعزیز» در ریاض برگزار شد، بیانیه مشترکی صادر شد که در آن علاوه بر اشاره به روابط دوجانبه و امضای یادداشت تفاهم‌ها و توافق‌نامه‌ها بین طرفین، به مسائل منطقه‌ای و جهانی از جمله برنامه هسته‌ای ایران نیز پرداخته شد. دو طرف همچنین از ایران خواستند با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند و به معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای پایبند باشد. آنها در بخش دیگری از بیانیه خود بر اهمیت احترام ایران به اصول حسن همجواری و عدم دخالت این کشور در امور داخلی کشورها تاکید کردند. گفتنی است، روز ۱۰ دسامبر سران کشورهای حاشیه خلیج فارس و چین در بیانیه اجلاس پایانی مشترک خود خواستار حل مسالمت آمیز موضوع جزایر سه گانه بین ایران و امارات شدند.
این بیانیه بلافاصله پس از بیانیه دیگری صادر شد که در آن رهبران عربستان و چین از ایران خواسته بودند از «مداخله در امور داخلی کشورها» خودداری کند.”
بدیهی است که اگر دولتی یک سرزمین و مناطقی را برای کشوری دیگر به رسمیت بشناسد ، هیچگاه پای اطلاعیه های مبهم و معماگونه را امضا نمی کند. گویی برای مقامات چین نیز مالکیت جزایر سه گانه برای ایران رسمیت ندارد.

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *