آرزوهای دیکتاتور ۹۴ ساله

کوروش مگزین

مهاتیر بن محمد سال ۱۳۹۵ در گردهم‌آیی مخالفان دولت مالزی گفته بود: می‌پذیرم که در دوران نخست‌وزیری‌ام یک دیکتاتور بوده‌ام، اما مردم علیه من قیام نکردند.

این شخص که هم اکنون پیرترین مقام سیاسی دنیا محسوب می شود و دوباره در مسند نخست وزیری نشسته است ، با برگزاری یک نشست از ۲۰ کشور اسلامی همچنان در رویا بسر می برد. آیا او نیز در اندیشه ی برپایی یک امپراتوری است؟ مهاتیر محمد چندی قبل از برای ۵۶ کشور اسلامی دعوت نامه فرستاد تا دو روز به مالزی بروند اما فقط ۲۰ کشور در این اجلاس بی نتیجه پاسخ مثبت دادند. در این رابطه یورو نیوز می نویسد:
” دستور جلسه مشخصی برای اجلاس کوالالامپور منتشر نشده” از سوی دیگر کشورهای عربستان سعودی و پاکستان این اجلاس را تحریم کردند. به نظر می رسد که اقدام نخست وزیر ۹۴ ساله ی مالزی که سرشار از لذت قدرت شده ، جدا از آنکه بتواند کشورهای اسلامی را در راستای اهداف مشترک گرد آورد ، بیشتر باعث اختلاف و تفرقه بین این کشورها شده است. بسیاری از رسانه های جهانی معتقدند که رقابت تنگاتنگی بین کشورهای مالزی- ترکیه و عربستان و متحدان این کشورها برای نشستن در راس رهبری جبهه ی کشورهای اسلامی در جریان است با این حال مهاتیر محمد فاقد شخصیت کاریزماتیک برای چنین برتری می باشد. او شخصیتی متزلزل داشته که در مقطعی و در اوج قدرت ، آزادیهای اجتماعی مردم را محدود ساخت و اکنون نیز در اوهام بسر می برد.

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *