زندگی گاندی ها..

ماجرای گاندی ها در هندوستان
زهرا صمدی
یک زن هندی توانست به رغم تفاوت‏های شدید جنسیتی در کشورش در عرصه سیاست خوش بدرخشد. وی کسی جز «ایندیرا گاندی» نبود که به الطبع یکی از تاثیرگذارترین زنان در طول تاریخ است. شاید وجودش الهام بخش اعتماد به زنان در بین خود آنها و نیز از سوی کسانی باشد که با دیده شک و تردید به توانایی‏های زنان می‏نگرند. ایندیرا گاندی در ۱۹ نوامبر ۱۹۱۷ میلادی در الله‏آباد هندوستان دیده به جهان هستی گشود تا توانایی‏های خود را به اثبات برساند. زیرا ایندیرا زمانی به دنیا آمد که در جامعه سنتی هند از تولد دختر خشنود و خوشحال نمی‏شدند. خانواده‏های هندی بیشتر دوست داشتند فرزند «لعل نهرو» پسر باشد. ولی «موتی لعل» پدربزرگ ایندیرا از تولد وی بسیار خرسند بود. این در حالی بود که خانواده نهرو نسبت به سایر اقشار هند روشنفکر بودند و تفاوتی بین دختر و پسر قایل نمی‏شدند. ایندیرا در خانواده‏ای اشراف‏زاده بزرگ و تربیت شد. مادرش زنی بسیار متین بود که در دامن همین زن شریف زبان، داستان و افسانه‏های هندی را آموخت.
نهروها متعلق به کاست برهمن بودند که مهم‏ترین کاست‏های هندوهای هند بود. موتی لعل بزرگ خاندان «نهرو» بود یعنی از رهبران سیاسی و وکلای الله‏آباد بود. لازم به ذکر است که تمام این موقعیت‏ها باعث شد ایندیرا از زمان طفولیت خواسته یا ناخواسته وارد دنیای سیاست شود و سرنوشتش به گونه دیگری رقم بخورد. پدر وی «جواهر لعل نهرو»، نخست‏وزیر پیشین هندوستان و رهبر استقلال کشورش در زمان استعمار هند بود. با ماهتما گاندی هم ارتباط خوبی داشت ولی به رغم تشابه اسمی هیچ نسبت خانوادگی و قومیتی با هم نداشتند.
ایندیرا فارغ‎التحصیل دانشگاه ویسوا بهاراری در بنگال بود که در سن ۲۱ سالگی به عنوان عضو حزب کنگره ملی هند انتخاب شد و در جنبش استقلال این کشور نقش و حضوری فعال داشت. وی در سال ۱۹۴۲ میلادی با «فیروز گاندی» که یک حقوقدان پارسی و از فعالان حزب کنگره بود، ازدواج کرد. فعالیت ایندیرا و همسرش در حزب کنگره منجر به دستگیری این زوج توسط انگلیسی‏ها شد به طوری که ۱۳ ماه از عمرشان را در زندان گذراندند.
در سال ۱۹۴۷ میلادی هند به استقلال رسید و جواهر لعل نهرو پدر ایندیرا نخست‏وزیر این کشور شد. وی در این عرصه پدرش را هرگز تنها نگذاشت. در سال ۱۹۵۵ ایندیرا به یک چهره سیاسی ملی تبدیل شد و دلیلش هم این بود که عضو کمیته اجرای حزب کنگره شده بود. در سال ۱۹۵۹ میلادی به مدت یک سال ایندیرا سمت دبیر کلی حزب می‏شود. بدین ترتیب روزگار ایندیرا با عناوین شغلی سیاسی بسیاری مانند وزارت انرژی اتمی، امور الکترونیک سپری شد.
وقتی در سال ۱۹۶۴ میلادی پدرش نهرو درگذشت در دولت «بهادر شبستری» به سمت وزیر اطلاع‏رسانی و رادیو و تلویزیون رسید. در سال ۱۹۶۶ میلادی هنگامی که بهادر شبستری به صورت ناگهانی درگذشت، ایندیرا به مقام نخست‏وزیری رسید و در حقیقت و به طور قانونی جانشین وی شد. یک سال بعد حزب کنگره، ایندیرا گاندی را یک دوره ۵ ساله به مقام نخست‏وزیری برگزیدند. حزب کنگره با رهبری ایندیرا در سال ۱۹۷۱ به پیروزی وصف‏ناپذیری دست یافتند. ایندیرا گاندی بدین ترتیب از تاریخ ۱۹ ژانویه ۱۹۶۶ تا ۳۱ اکتبر ۱۹۸۴ سومین نخست‏وزیر هند شد و تبدیل به جنجالی‏ترین زنان هند شد.
در ماه‏های پنجم ژوئن سال ۱۹۸۴ میلادی جنبش استقلال‏طلبی سیک‏ها در ایالت پنجاب وارد طیف گسترده‏ای می‎شود که بالغ بر ۱۰۰۰ نفر از سیک ها به معبد زرین آمریتسار معبد مقدس این فرقه پناه بردند ولی نیروهای ارتش هند به دستور ایندیرا گاندی در عملیاتی به نام ستاره آبی به این معبد یورش بردند که در جریان این حمله ۹۰ سرباز و ۷۱۲ استقلال‎طلب کشته شدند. این اتفاق زمینه‏ای شد تا فرقه سیک‏ها درصدد انتقام برآیند. بالاخره سیک‏ها در ۳۱ اکتبر سال ۱۹۸۴ میلادی با ترور ایندیرا گاندی انتقام خود را از وی گرفتند. ترور وی توسط دو گارد محافظش که از فرقه سیک‏ها بودند با ضرب گلوله اتفاق افتاد. با مرگ ایندیرا، دوران نخست‏وزیری وی ناتمام ماند.
“اگر امروز بمیرم هر قطره خون من کشور و ملتم را مستحکم‏تر خواهد کرد.” این آخرین جمله نخست‏وزیر هند قبل از مرگش بود که توسط وی در یک جمع عمومی عنوان شد. ایندیرا گاندی اولین نخست‏وزیر زن در هند و از مشهورترین سیاستمداران زن در تاریخ بود. ترور وی از زوایای بسیاری جای اندیشیدن دارد زیرا همچنان که طرفداران زیادی داشت و در بین آن‏ها از محبوبیت بسیاری برخوردار بود ولی نباید این را انکار کرد که دشمنان زیادی هم داشت.
سیک‎ها می‏خواستند ایالتی را به صورت خودمختار اداره کنند ولی روابط آن‎ها با انگلیسی‏ها تصور دیگری را در اذهان عمومی به وجود آورد. در عوض سیک‏ها با این که اقلیت جامعه هند را تشکیل می‏دادند، قابل حذف نبودند.

بعد از مرگ ایندیرا گاندی پسرش «راجیو»، نخست‏وزیر هند شد. راجیو گاندی در ۲۰ اوت ۱۹۴۴ میلادی در شهر بمبئی دیده به جهان گشود. راجیو پسر بزرگ ایندیرا و فیروز گاندی بود. وی نهمین نخست‏وزیر هند بعد از ترور مادرش تا زمان شکست وی در انتخابات عمومی ۲ دسامبر ۱۹۸۴ بود. راجیو گاندی لقب جوان‏ترین نخست‏وزیر هند را به خود اختصاص داد زیرا در زمان نخست‏وزیری فقط ۴۰ سال سن داشت. راجیو قبل از این که در حوزه سیاست وارد شود یک خلبان حرفه‏ای در خطوط هوایی هند بود. ‏وی در دانشگاه کمبریج تحصیل می کرد که در آن جا با «سونیا گاندی» آشنا شد و در نهایت منجر به ازدواج با وی شد. بعد از ترور مادرش در سال ۱۹۸۴ میلادی حزب کنگره ملی هند راجیو گاندی را به عنوان نخست‏وزیر این کشور برگزید. کنگره ملی در همین سال بود که به رهبری راجیو با کسب ۴۱۱ کرسی از ۵۴۲ کرسی مجلس نمایندگان را از آن خود کرد و در نتیجه به پیروزی شگرفی دست یافت.
۲۱ می سال ۱۹۹۱ میلادی راجیو که برای شرکت در یک گردهمایی انتخاباتی به جنوب هند رفته بود، مورد استقبال مقامات محلی قرار گرفت. در این مراسم به رسم استقبال چند حلقه گل به گردن راجیو انداخته شد که در حقیقت درون یکی از حلقه گل‏ها بمب‎گذاری شده بود، در نتیجه انفجار بمب، جوان‏ترین نخست‏وزیر هند کشته شد. بعد از مدتی اعلام شد که ترور راجیو گاندی توسط جدایی‏طلبان تامیل اتفاق افتاده است. در حالی که کینه آن‎ها که دست به ترور نخست وزیر هند زدند، بر می‏گردد به این موضوع که یکی از اقوامی که در سریلانکا زندگی می‏کردند به نام تامیل‏ها اعلام استقلال کردند به طوری که ۱۱ درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‏داد. علم استقلال آن‏ها باعث درگیری با دولت شد. درگیری‎ها بین ارتش سریلانکا و تامیل‏ها منجر به آوار شدن صدها هزار نفر نفر و کشته شدن ۷۰ هزار انسان شد. ولی چیزی که در این جا بیشتر خودنمایی می‏کند، قربانی شدن راجیو گاندی در این درگیری‏ها بود. به طوری که جدایی‏طلبان تامیل از راجیو گاندی به خاطر فرستادن صلح‏بانان هندی به سریلانکا کینه به دل گرفته بودند و در صدد جبران بودند. ۱۸ سال بعد از ترور راجیو گاندی صلح‏بانان هندی در کنار ارتش سریلانکا علیه تامیل‏ها جنگیدند و در سال ۲۰۰۹ میلادی یعنی ۱۸ سال بعد از ترور راجیو، ببرهای تامیل به طور کامل افسانه‏شان به دست فراموشی سپرده شد.
وجه تشابه راجیو گاندی با مادرش، در ترور این دو است که یکی توسط سیک‏های افراطی و دیگری توسط ببرهای تامیل کشته شد. راجیو نیز به مانند مادرش تا به امروز در جامعه هند محبوب است. در زمان قدرت اصلاحات زیادی را برای رونق بخشیدن به کشورش در عرصه‏های اقتصادی و تکنولوژی انجام داد و کارنامه درخشانی از خود به یادگار گذاشت و جانی دوباره به اوضاع هندوستان بخشید. در دولت راجیو گاندی سعی فراوانی می‏شد که علیه فساد اداری مبارزه شود و به همین خاطر به وی لقب آقای «پاکیزه» داده شد. دستگا قضایی هند جمعا ۲۶ نفر را در ارتباط با ترور راجیو گاندی دستگیر و به مرگ محکوم کرد ولی با گذشت زمان حکم مرگ آن‎ها تغییر کرد. برخی از افراد آزاد و برخی دیگر هم که مجازات‏شان مرگ بود به حبس ابد تقلیل یافت و در مجازات این افراد تخفیف داده شد. به نحوی که سونیا گاندی همسر راجیو مجازات اعدام عامل ترور همسرش را که یک زن تامیلی هندی بود به حبس ابد تبدیل کرد. حتی دختر وی در سال ۲۰۰۸ میلادی به دیدن قاتل پدرش در زندان رفت.
سونیا گاندی از سال ۱۹۹۸ میلادی رئیس حزب حاکم کنگره هند بوده است. «رائول» گاندی پسر وی جانشین مادرش یعنی رهبر حزب کنگره هند شد این در حالی است که سونیا هم چنان نماینده پارلمان هند است.

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *