شوروی زاده ‏ها!

شوروی زاده‏ها!
امیر کاویان
تجربه‏ی عصر سلاطین قاجار می‏توانست برای چندین نسل بعد، برای آنان که در قرن بیست و یکم به دنیا آمدند و آن‏ها که در آینده پا به عرصه‏ی وجود می‏گذارند، مفید و کارساز باشد. خاندان قاجار مجموعه‏ای بود از (بی‏لیاقت‏ها) که ۱۵۰ سال زندگی چند نسل ایرانی را به تباهی کشاندند. استیلای روس و انگلیس بر شمال و جنوب ایران، واقعیتی نیست که توسط چند میرزا بنویس قلابی به عنوان (مورخ) قابل انکار باشد…..
چند درصد از روشنفکران چپ ایرانی با زوایای رژیم حاکم بر شوروی آشنا بودند و چند درصد آن‏ها جوک‏هایی که مردم ناراضی شوروی در مورد حکومت بلشویکی می‏گفتند شنیده بودند؟ تقریبا هیچ! یکی از این جوک‏ها تابلوی روشنی از شناسنامه حکومت سوسیالیستی شوروی است، ناگفته نماند که حتی در حال حاضر که چند دهه از سقوط شوروی گذشته، این جوک را می‏توان بدون کم و کاست در مورد یکی از مرتجع‏ترین رژیم‏های خاورمیانه بیان داشت:
توی شوروی، یه نفر رفت ماشین ثبت‌نام کنه. بهش گفتن: “برو ده سال دیگه بیا تحویل‏ت می‏دیم”. ‏طرف گفت: “صبح‏ش بیام یا عصر؟” ‏یارو گفت: “١٠ سال دیگه، چه فرقی برات می‏کنه؟” ‏طرف گفت: “آخه صبح‏ش قرار گذاشتیم لوله‌کش بیاد!”……

برای خواندن متن کامل این مقاله به شماره ۴۰ کورش مراجعه نمایید

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *