مرسی! اوباش آمدند….با پیروزی!

kouroshmagazine

مرسی! اوباش آمدند….با پیروزی!
امیر کاویان

سال قبل آقای پیتر بال از بی بی سی در وصف توانایی های جو بایدن نوشت:

“جو بایدن برای طرفدارانش کارشناس سیاست خارجی با چند دهه تجربه در تشکیلات سیاسی پایتخت، سخنوری سلیس و برخوردار از جاذبه ای است که به سادگی می تواند با مردم عادی ارتباط برقرار کند. او فردی است که با شهامت با فجایعی در زندگی شخصی رویارو بوده و آنها را پشت سر گذاشته است”
از آنجا که بی بی سی همیشه سرنا را از سر گشادش میزند ، پس از یک سال اولین جلوه ی مدیریت برتر این سخنور سلیس و پر جاذبه را در خاور میانه شاهد هستیم: طالبان به سادگی خوردن یک لیوان آب ، شهرها را در افغانستان درو می کند ، دختران جوان را می رباید و اگر کسی مقاومت کرد فورا امام طالبان دستور اعدام می دهد!
آقای بایدن و خانم کامیلا هریس نیز البته که تماشاگر نیستند ، آنها سه هزار سرباز راهی کابل می کنند تا امنیت خروج تمام شهروندان و افسران آمریکایی مقیم افغانستان را فراهم کنند!
لویی جرگه؟ ژنرال دوستم؟ گروه حکمتیار؟ مجلس نمایندگان؟ ارتش افغانستان؟….. اینها همه چون حباب فرو ریخت. دموکراسی افغانستانی ، سیستمی که بر سر تصاحب صندلی ریاست جمهوری اش دعواها شد ، یک خواب آشفته بود. آخر برای بایدن در کاخ سفید مگر مهم است که کودکان افغان به مدرسه بروند یا نروند؟ برای خانم هریس اهمیتی دارد که دخنران افغان وارد صحنه ی خوانندگی شوند یا در فیلمها بازی کنند؟ خب چه اشکالی دارد با محارم خود که باید حتما ریش انبوهی داشته باشند ، با زدن روبنده کمی قدم بزنند؟! اصلا برای دولت جو بایدن اهمیتی دارد که رسانه ها در افغانستان آزاد باشند یا بکلی تخته شوند؟!
راستی ناتو چه می کند؟! تماشاگر است تا ببیند این بار طالبان که بازی مسخره مذاکرات قطر را پشت سر گذاشته ، با سفارتخانه های اروپایی چه می کند؟! تصور می کنیم سرنوشت پسرکان اجیر شده توسط سربازان عقب افتاده طالبان برای کسی در دنیا مهم است؟ کاری که با این کودکان بی گناه می کنند اهمیتی دارد؟!
اصلا مردم افغانستان ، آزادی و دموکراسی را برای چه می خواهند؟! مگر در سال ۲۰۰۱ که سلطه ی طالبان با جسارت غربی ها و بهانه ی ۱۱ سپتامبر فرو ریخت ، مگر همین مردم با طالبان به تعادل نرسیده بودند؟! اصلا برای مردم افغانستان اهمیتی داشت دکتر نجیب الله را به طرز وحشیانه ای در میدان شهر دار زدند؟!
حالا تصور کنیم اصلا طالبان سقوط نکرده بود. اینک دوباره کابل فتح می شود. لحظه ای تصور کردم اگر جو بایدن برنده نمی شد و امروز ترامپ در کاخ سفید بود ، اکنون چه می کرد؟!
چرا این دموکراتها برای خاور میانه همیشه ره آورد سیاه آورده اند؟! افغانستان گویی به اصل خویش بازمی گردد و یک سرباز امریکایی هم زخمی نمی شود. من تردید ندارم که طالبان این مرتبه با آمریکای بایدن کاری نخواهد داشت. کاش بایدن چشمانش را کمی باز می کرد: زحمت اعزام سه هزار نیرو نکشید به هر چه اعتقاد دارید این مرتبه سربازان طالب حتی نگاه غضب آلود به شما آمریکایی ها نمی اندازند ، مگر یادتان رفته ، شما بودید که زمینه ی آزادی ۵ هزار زندانی طالبان را مهیا کردید.
مرسی آقای بایدن! نخستین ره آورد شما در منطقه بی نظیر بود…..

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *