نگرانی سازمان ملل از سرکوب زنان در افغانستان

شورای حقوق بشر سازمان ملل سرکوب سیستماتیک زنان در افغانستان را محکوم کرد

تصویری از تظاهرات ماه مارس زنان و دختران در برابر وزارت آموزش و پرورش افغانستان. این تظاهر کنندگان از طالبان خواستند که مدارس متوسطه را برای دختران بازگشایی کنند. Ahmad SAHEL ARMAN AFP

متن توسط:ار.اف.ای

ده ماه پس از روی کار آمدن دوباره شورشیان طالبان در افغانستان و محروم شدن زنان و دختران افغانستانی از حق کار، تحصیل و مشارکت در جامعه، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز چهارشنبه ۱۵ ژوئن/۲۵ خرداد‌ماه، سرکوب سیستماتیک ونهادینه زنان در این کشور را محکوم کرد.

میشل باشله، کمیسرعالی سازمان ملل متحد برای حقوق بشر روز چهارشنبه ۱۵ ژوئن/۲۵ خرداد‌ماه، با انتشار گزارشی ضمن ابراز نگرانی در مورد وضعیت زنان در افغانستان، سرکوب سیستماتیک ونهادینه زنان در این کشور را محکوم کرد.

وی در پنجاهمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با یادآوری «فاجعه نابرابری جنسیتی» در افغانستان تصریح کرد که زنان و دختران افغانستان با وجود همه چالش‌های که این کشور با آن روبروست، خواستار بدست‌ آوردن حقوق خود هستند.

میشل باشله با اشاره به محروم شدن بیش از یک میلیون دختران افغانستانی از رفتن به مدرسه، قوانین اتخاذ شده از سوی گروه طالبان علیه زنان در افغانستان را محکوم کرد و افزود که اجرای این قوانین حق مشارکت در زندگی اجتماعی و سیاسی را از زنان سلب کرده است.

کمیسرعالی سازمان ملل متحد برای حقوق بشر در این گزارش تاکید کرد: «بگذارید واضح بگویم، آنچه امروز در افغانستان شاهد آن هستیم، سرکوب نهادینه و سیستماتیک زنان افغانستانی است.» به گفته وی، محروم ساختن زنان افغانستانی از حقوق شان، بر تمام جنبه‌های زندگی آن‌ها تأثیر منفی می‌گذارد.

میشل باشله همچنین تصریح کرد که برای سوق دادن جامعه افغانستان به صلح پایدار، مشارکت همه اقلیت‌های مردم این کشور، به ویژه زنان مهم و اساسی است. وی تاکید کرد که صدای زنان افغانستانی باید شنیده و مطالبات آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های سیاسی در نظر گرفته شود.

پنجاهمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد که روز دوشنبه ۱۳ ژوئن آغاز شد، تا روز جمعه هشتم ژوئیه در ژنو ادامه خواهد داشت. جلسه روز چهارشنبه این نشست با محوریت مباحث حقوق بشری درباره افغانستان از جمله حقوق زنان و دختران و حق آموزش برگزار شد.

پیش از برگزاری جلسه روز چهارشنبه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد با محوریت افغانستان، هدر بار (Heather Barr)، دستیار مدیر حقوق زنان در سازمان دیده‌بان حقوق بشر خواستار اعمال اقدامات سختگیرانه علیه گروه طالبان شده و تاکید کرده بود که ابراز نگرانی عمیق درباره وضعیت حقوق بشری افغانستان کافی نیست.

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *