پوتین چای سمی می دهد؟!

پوتین چای سمی می دهد؟!
این ولادیمیر پوتین از جمله رهبران جهان است که ذاتا وجودش مخرب است. افسر سابق KGB که شخصا بسیاری از اسناد مهم این سازمان مخوف را آتش زد ، اکنون در قرن بیست و یکم به همان شیوه های حذف فیزیکی مخالفان در حکومت کمونیستی اتحاد جماهیر شوروی ادامه می دهد. پوتین هرگز از سرنوشت رهبرانی که مخالفان خود را روانه تیمارستان می کردند درس عبرت نگرفته و این مردم و اپوزیسیون روسیه است که باید نقش تاریخی خود را ایفا کند و این رهبر ” خودکامه” را روانه ی دادگاه کنند. تازه ترین شاهکار پوتین ، مسموم شدن یکی از مهمترین عناصر اپوزیسیون است. حتی اگر آنقدر خوشبیبن باشیم که ثابت شود شخص پوتین در جریان نبوده ، او به عنوان مرد اول حکومت روسیه ، مسئولیت قتل ، آدم کشی ، شکنجه و اختناق حاکم را بر عهده دارد. رادیو فرانسه در گزارشی پیرامون به کما رفتن آلکسئی ناوالنی چنین می نویسد:
” روز پنجشنبه ٢٠ اوت/٣٠ مرداد، آلکسئی ناوالنی که در سفر بود، ناگهان در هواپیما بیهوش شد و به بیمارستان منتقل شد.

خانم کیرا لارمیش، سخنگوی ناوالنی توضیح داد که وی از شهر “تومسک” (در سیبری غربی) به مسکو سفر می‌کرد اما بیماری ناگهانی باعث شد که هواپیما حدود ٨٠٠ کیلومتر بعد از “تومسگ”، در شهری به نام “اومسک” فرود آید تا ناوالنی به بیمارستان منتقل شود.

سخنگوی او با اطمینان در توئیتر نوشت: “آلکسئی مسموم شده و در بخش مراقبت‌های ویژه قرار دارد”. او در یک گفتگوی رادیویی تأکید کرد که این مسمومیت مطمئناً عمدی بوده است. خانم لارمیش ساعتی بعد خبر داد که ناوالنی در بیهوشی مصنوعی است و جواب آزمایش‌ها هنوز اعلام نشده است.

منابع خبری رسمی روسیه نیز وخامت حال ناوالنی و بستری شدن وی در بخش مسمومیت بیمارستان را تأیید کردند. مسئولان بیمارستان گفته‌اند که وی به دستگاه تنفس مصنوعی وصل شده و در وضعیت ثابتی قرار دارد.

ناوالنی، مخالف سمج پوتین
آلکسئی ناوالنی، وکیل دعاوی ۴۴ ساله، از حدود ده سال قبل، به عنوان مهم‌ترین مخالف رئیس جمهوری ولادیمیر پوتین شناخته می‌شود. بخصوص از سال ٢٠١٣ که ناوالنی در انتخابات شهرداری مسکو در رتبۀ دوم قرار گرفت، آوازه و محبوبیت او در میان روس‌ها اوج گرفت. او به دلیل فعالیت‌های سیاسی‌اش و به ویژه مبارزه علیه فساد، از وجهه‌ای بین‌المللی برخوردار است. نوشته‌های او در بارۀ ریشه‌های فساد دولتی در روسیه طرفداران زیاد دارد و معمولاً به طور بسیار گسترده در شبکه‌های اجتماعی پخش می‌شود. وی بارها اموال و ثروت‌های پنهانی مقامات دولتی را برملا کرده است. برنامه‌های او در “یوتیوب” بیش از چهار میلیون مشترک دارد. با اینحال رسانه‌های رسمی روسیه تقریباً هیچگاه از وی نام نمی‌برند. ناوالنی که ولادیمیر پوتین را صریحاً به فساد متهم می‌کند، دو سال قبل تلاش کرد تا در انتخابات ریاست جمهوری حضور یابد اما سرانجام رد صلاحیت شد.

ناوالنی بعد از آخرین بازداشتش گفته بود: “من از سالها پیش فعالیت سیاسی دارم و بارها به زندان افتاده‌ام… این بخشی از زندگی من است… من کارم را دوست دارد و مردم از من حمایت می‌کنند. چه چیزی بیش از این ارزش دارد؟”

ناوالنی تاکنون چند بار بازداشت شده و یا هدف حملات فیزیکی قرار گرفته است. سه سال قبل در مسکو، هنگامی که از دفتر خود خارج می‌شد، مواد ضدعفونی‌کننده به چشمان او پاشیدند. او خود گفته بود که طی دورۀ کوتاه بازداشتش در تابستان سال گذشته (ژوئیه ٢٠١٩)، به وسیلۀ یک”مادۀ شیمیایی نامعلوم” مسموم شده بود. اما مقامات رسمی این ادعا را نادرست دانستند و گفتند که ناوالنی فقط دچار واکنش آلرژیک شده است. ناوالنی در سال‌های ٢٠١١ و ٢٠١٣ نیز به مدت چند هفته در زندان بود.

اما این بار سخنگوی او حدس می‌زند که ناوالنی به واسطۀ چای مسموم شده است. به گفتۀ خانم لارمیش “صبح پنجشنبه، حال ناوالنی در فرودگاه تومسک کاملاً خوب بود. او در فرودگاه هیچ چیز دیگری جز چای نخورد و بلافاصله بعد از پرواز، بیهوش شد”.

مدیر حقوقی “صندوق مبارزه با فساد” که به ابتکار ناوالنی تأسیس شده نیز در توئیتر نوشت: “تردیدی نیست که ناوالنی به دلیل فعالیت‌ها و موضع‌گیری سیاسی‌اش مسموم شده است”.

یکی از کسانی که ناوالنی را در فرودگاه تومسک دیده‌اند، عکسی از وی را در اینستاگرام منتشر کرده است. در این تصویر ناوالنی با لیوان کاغذی چای در دست دیده می‌شود.

مسموم کردن مخالفان: روشی رایج در روسیه
در سال‌های اخیر، چند تن از مخالفان رژیم مسکو به خاطر مسمومیت بستری شده‌اند.

در سال ٢٠١٨، سرگئی اسکریپال که به عنوان جاسوس دوجانبه شناخته شده بود، همراه با دخترش در انگلستان مسموم شدند. دولت انگلیس مسکو را به سوءقصد به جان این دو تن متهم کرد. اما اسکریپال و دخترش جان به دربردند و بعد از چند ماه معالجۀ سنگین از بیمارستان مرخص شدند. پلیس انگلستان همچنان این پرونده را پیگری می‌کند.

چند ماه بعد از مسمومیت اسکریپال، یک مخالف سیاسی روس به اسم پیوتر ورزیلف در مسکو بستری شد و سپس به بیمارستانی در برلین انتقال یافت. به گفتۀ همسر ورزیلف، وی که با گروه مخالف “پوسی رایوت” همکاری داشت، هنگام حضور در دادگاه، احتمالاً به دست یکی از مأموران امنیتی روسیه مسموم شده بود. پیوتر ورزیلف نیز جان سالم به در برد.

اما الکساندر لیتویننکو، مأمور پیشین سرویس‌هایِ اطلاعاتی روسیه، به رغم تلاش پزشکان، در سال ۲۰۰۶ در لندن درگذشت. وی توسط مأموران روس و با “پوُلوُنیوم ۲۱۰” مسموم شده بود.

همچنین در سال ٢٠٠۴، ویکتور یوشچنکو، یکی از رهبران اپوزیسیون اوکراین و نامزد ریاست جمهوری، در گرماگرم کارزار انتخاباتی مسموم شد. بعد از شانزده سال، یوشچنکو همچنان آثار حملۀ “دی‌اوکسین” را در چهرۀ خود حفظ کرده است.”
عکس: AP – Pavel Golovkin

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *