سند پول گرفتن رییس اطلاعات فرانسه از شاه ایران!

سند پول گرفتن رییس اطلاعات فرانسه از شاه ایران!
” کنت دومرانش” و ماجرای باشگاه “سافاری”
امیر کاویان
در دنیای سیاست از هر چهار گوشه دنیا ، اندکی افرادی را می توان سراغ گرقت که بتوان به معنای واقعی آنان را ” سیاست پیشه ” یا ” سیاستمدار ” نامید. در بسیاری از کشورهای قدرتمند جهان روسای جمهوری الزاما ” سیاستمدار” نیستند بلکه گروهی از مشاوران حرقه ای در کنارشان قرار دارند و در حقیقت آنها هستند که شخص رییس جمهوری را در تصمیم گیری های نهایی و مهم یاری می دهند.
اما مساله در همین فرمول ساده خلاصه نمی شود ، در تاریخ کشورهایی از قبیل ایالات متحده آمریکا ، شوروی سابق و روسیه امروز ، فرانسه ، آلمان و انگلستان به مثابه سه کشور مطرح در اروپا ، می توان نشانه هایی را در تاریخ مشاهده کرد که سکان رهبری کشور بدست یک ناسیاستمدار افتاده و اتفاقا مشاوران ارشد نیز در تصمیم گیری ها به خطا رفته و یک تصمیم غلط برای چند دهه شرایط اسفناکی را در منطقه ای از دنیا رقم زده است. نمونه بارز این شرایط ” جیمی کارتر ” رییس جمهوری آمریکا در در سال ۱۹۷۹ و قبل از آن است که بر اساس دکترین ” برژینسکی” در قبال ایران عمل می کرد ، هر چند که تحلیلگرانی بوده اند که می گویند در تحولات ایران می توان جای پای ” هنری کیسینجر” و شرکای او را نیز که اغلب وابسته به ” جمهوری خواهان بودند مشاهده کرد.
یک نمونه زنده دیگر از این بی تدبیری ها را می توان در ” باراک اوباما ” و سیاست هایش در خاور میانه مشاهده کرد که چگونه میلیونها انسان را آواره کرده و سیاست سکوت از سوی وی باعث کشتار بیش از ۲۰۰ هزار نفر توسط دیوانه ای به اسم ” بشار اسد” شد و هیولای ” داعش ” نیز به دلیل مماشات و لاس زدن با حکومت های حامی “تروریسم” در منطقه پدیدار شد. اما در دنیای سیاست پدیده هایی وجود داشته اند که سوابق آنها و مسئولیت هایی که داشته اند نشان می دهد که این افراد به معنای واقعی کلمه ” سیاستمدار ” یا حداقل ” سیاست پیشه ” بوده اند. حال ممکن است که ما به هر دلیلی از عملکرد و تاثیرگذاری آنها ناراضی باشیم ، به هر صورت نظر مخالف ما نمی تواند جایگاه تاریخی شان را خدشه دار سازد. آنها عناصری هستند که بصورت ” کاریزماتیک” با سیاست رشد کرده و به موجوداتی اسرار آمیز مبدل گشته اند. جالب اینکه گاهی چند دهه از پایان عمرشان می گذرد و هنوز بسیاری از اسناد مهم در نقش آنها در معادلات سیاسی فاش نشده است.
” دومرانش” کیست ؟
اگر بخواهیم بسیار ساده از ” کنت الکساندر دومرانش ” بگوییم کل سوابق و بیوگرافی وی را در چند جمله می توانیم تعریف کنیم ، اما توجه داشته باشیم که این چند سطر تمام شخصیت ” دومرانش” را ترسیم نمی کند. وی در ۷ ژوئن سال ۱۹۲۱ در پاریس متولد می شود . ” دومرانش” در سالهای اوج خود ابتدا به عنوان افسر ارشد وارد ارتش فرانسه می شود و پس از این مرحله حساس ترین دوران زندگی سیاسی اش آغاز می شود. مشاور امنیت بین المللی ” شارل دوگل” رییس جمهوری محبوب فرانسه ، ” والری ژیسکاردستن ” رییس جموری یکی از مهمترین مقاطع تاریخی فرانسه و ” رونالد ریگان” رییس جمهوری ایالات متحده که در زمان اقتدارش در کاخ سفید مقدمات فروپاشی بلوک شرق کلید خورد! از همه مهم تر پست ریاست سازمان اطلاعات و امنیت فرانسه (نام لاتین نوشته شود) به مدت ۱۲ سال از ۶ نوامبر ۱۹۷۰ تا ۱۲ ژوئن ۱۹۸۱ بوده است. به عبارت دیگر ۱۲ سالی که اوضاع جهان دستخوش تحولاتی بنیادین بود. کنت دومرانش از گردانندگان اصلی کنفرانس مخفیانه سازمان سیا در منطقه خاور میانه و آسیای مرکزی در اردیبهشت سال ۱۳۵۲ در تهران بود. وی در دوران بازنشستگی اش خاطراتش را منتشر کرد و سرانجام در ۲ ژوئن ۱۹۹۵ درگذشت.

باشگاه ” سافاری” !
معمولا اطلاعات اندکی از عملکرد باشگاه های سیاسی در دنیا منتشر می شود. در واقع موجودیت یک باشگاه سیاسی الزاما ” مخفی کاری و سری بودن ” آن است. البته نیاز به توضیح نیست که اینگونه باشگاه ها برای اهداف دراز مدت و بر مبنای حمایت های غالبا دولتی پدید می آید و تفاوت های اساسی با ” احزاب” دارند. موسسان احزاب همواره سعی می کنند که از ابزار ” حمایت مردم ” و جلب اطمینان مردم استفاده کنند ، در حالی که رهبران باشگاهها هرگز از حمایت و جلب اطمینان مردم سخن نمی گویند و اصولا به اینگونه حمایت ها نیازی ندارند. اما بد نیست که بدانید که اعضای باشگاه های سیاسی غالبا همان چند درصد افرادی هستند که می توانند واقعا ” سیاستمدار یا سیاست پیشه ” باشند و ” کنت دومرانش ” یکی از موفق ترین این افراد بود.
همانگونه که اشاره شد در اردیبهشت ۱۳۵۲ کنفرانسی مخفی در تهران برگزار می شود……( برای خواندن متن گزارش کامل به شماره ۱۷ نشریه کورش مراجعه نمایید)

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *