قرنی؛ کودتا، ترور، فرقان!

امیر کاویان
تاریخ را انسان‏ها می‏سازند. در مسیر ساختن تاریخ، گاهی یک سفر، یک درنگ کوتاه، گاهی بی خبری مردم از حقیقت، سرنوشت نسل هایی را تغییر می دهد. تلخ یا شیرین، تاریخ معاصر ایران، هنوز ابعادش ناپیداست. در طول ۳۷ سال سلطنت “محمدرضا شاه پهلوی”، ایران، دستخوش تغییرات شگرفی شد، در گیر و دار این تحولات، اتفاقاتی روی می دهد که هنوز گنگ و مبهم است و می توان گفت حقیقت این نوع وقایع فقط در میان اسناد و مدارک محرمانه ای موجود است که هنوز فاش نشده است؛ این که چه زمانی تمام مدارک فاش شود، معلوم نیست. گاهی بعضی مورخان برای ارزیابی شخصیت تاریخی مورد نظر خود به بخشی از شواهد و اسناد، استناد می کنند که مطابق میل شخصی شان باشد، در چنین شرایطی ذهن خواننده گمراه شده، در نهایت “حقیقت” پنهان باقی خواهد ماند.
نشریه کورش در صفحاتی که به “پرونده سیاسی” یا “گزارش ویژه” اختصاص می دهد، مدعی نیست که تمام حقایق، واقعیت ها و رویدادها را منعکس کرده یا دست به قضاوت زده است، بدیهی است که در این صفحات با قسمت هایی از ابعاد مورد نظر آشنا خواهید شد.
“محمدولی قرنی” از جمله نظامیان مخالف شاه بود که مدتی به اتهام طراحی کودتا به زندان رفت، وی سپس در حکومت اسلامی به ریاست ستاد مشترک نیروهای نظامی منصوب شد، بعد از درگیری های کردستان کنار رفت یا کنار گذاشته شد، اندکی بعد توسط گروه “فرقان” ترور شد.
قرنی؛ نظامی یا سیاسی؟!
زندگی سیاسی – نظامی قرنی را باید در دو بخش مجزا، مورد بررسی قرار داد:
۱- از سال ۱۳۰۹ تا ۱۳۵۷
۲- از ۲۲ بهمن ۱۳۷۵ تا ۳ اردیبهشت ۱۳۵۸
بررسی زندگی قرنی در هر دو مقطع زمانی نشان می دهد که وی در عین حال که نسبت به وفادار ماندن به نظام سلطنت و قانون اساسی، سوگند خورده بود، جریانات سیاسی را دنبال کرده و در نهایت در زمره مخالفان شاه در می آید.
قرنی در دوران حکومت اسلامی نیز که به مقام مهمی در ارتش نایل شد، چهره ای مبهم و پیچیده از خود ارایه داد و به همین دلیل روایت های مختلفی در مورد وی منتشر شد. می توان گفت که حتی ترور قرنی که ظاهرا توسط گروه فرقان اجرا گردید به دلایل مختلفی جای تردید دارد زیرا فرقان به عنوان یک گروه مذهبی و هوادار اندیشه های “علی شریعتی” به سراغ مهره هایی رفت که از نظر اصول اسلامی دارای اندیشه ای مشترک بودند. آیا قرنی یک مبلغ و مفسر دینی بود؟ او چه خصومتی با اندیشه های شریعتی داشت؟!
سال های خدمت در ارتش شاهنشاهی
قرنی در سال ۱۲۹۲ در تهران به دنیا آمد. پدر وی یکی از مدیران شرکت مخابرات بود. وی تحصیلات ابتدایی را در اصفهان به پایان رساند و سپس به دبیرستان دارالفنون تهران و دبیرستان نظام رفت. قرنی در سال ۱۳۰۹ وارد دانشکده افسری شد و در سال ۱۳۱۱ با درجه ستوان دومی در رشته توپخانه فارغ التحصیل شد.
گفته می شود که قرنی در سال های خدمت در دوران شاه تا درجه سرلشگری نیز ارتقا یافت….. ( لطفا گزارش کامل را در شماره ۲۵ نشریه کورش مطالعه کنید)

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *