تهدیدات روسیه ما را ساکت نمی کند

روسیه در واکنش به تحریم های پیشین اتحادیۀ اروپا، در اقدامی تلافی جویانه، ۸ مقام ارشد اروپایی از جمله رئیس پارلمان اروپا را تحریم کرد. این در حالیست که اتحادیۀ اروپا ضمن محکوم کردن اقدام کرملین، حق هرگونه پاسخ متقابل را برای خود محفوظ دانسته است.

دولت مسکو روز جمعه ۳۰ آوریل/ ۱۰ اردیبهشت، طی بیانیه ای اعلام کرد که ۸ مقام ارشد اروپایی از جمله دیوید ساسولی رئیس پارلمان اروپا را مورد تحریم قرار داده و بدین ترتیب ورود آنها به خاک روسیه ممنوع خواهد بود.

وزارت امورخارجۀ روسیه در این بیانیه تأکید کرده است که این اقدام تلافی جویانه در پاسخ به تحریم های اعمال شده از سوی اتحادیۀ اروپا علیه ۴ نفر از مقامات عالی رتبۀ روسیه به اتهام نقض حقوق بشر در ماه مارس، صورت گرفته است.

در ادامۀ این بیانیه آمده است: «اتحادیۀ اروپا به سیاست وضع تحریم های یکجانبه و غیرقانونی علیه شهروندان و نهادهای روسی ادامه می دهد».

در فهرست مقامات ارشد اروپایی که مورد تحریم دولت روسیه قرار گرفته اند، علاوه بر “دیوید ماریا ساسولی” رئیس پارلمان اروپا، نام “وِرا ژوروا” سیاستمدار اهل چک و معاون رئیس کمیسیون اروپا در امور ارزش‌ها و شفافیت، “یورگ رائوپاچ” رئیس دادستانی برلین و نیز “ژاک مِر” گزارشگر ویژۀ مسمومیت آلکسی ناوالنی و نمایندۀ فرانسه در مجمع پارلمانی شورای اروپا، دیده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، همچنین “آسا اسکات” رئیس آزمایشگاه تخصصی سم شناسی سوئد که پیش از این، مسمومیت آلکسی ناوالنی منتقد سرسخت کرملین توسط سم اعصاب نوویچوک را تأیید کرده بود نیز در فهرست مقامات ارشد اروپایی تحریم شده از سوی مسکو قرار دارد.

این در حالیست که دیوید ساسولی رئیس پارلمان اروپا به همراه شارل میشل رئیس شورای اروپا و اورزولا فن درلاین رئیس کمیسیون اروپا، طی بیانیه ای مشترک، اقدام دولت روسیه مبنی بر تحریم مقامات ارشد اتحادیۀ اروپا را محکوم کرده و اعلام کردند: «این اقدام غیرقابل قبول ، فاقد هرگونه توجیه قانونی و کاملاً بی اساس است».

آنها در این بیانیۀ مشترک هشدار دادند که «اتحادیۀ اروپا حق هرگونه اقدام مناسب در پاسخ به تصمیم اتخاذ شده از سوی مقامات روسیه را برای خود محفوظ می دارد».

در ادامۀ این بیانیه آمده است: «اقدام دولت مسکو، به طور مستقیم اتحادیۀ اروپا را هدف قرار داده است و این تصمیم، آخرین نمایش روسیه برای مقابله با اتحادیۀ اروپا به جای موافقت برای اصلاح مسیر منفی در روابط دوجانبۀ ما محسوب می شود».

دیوید ساسولی رئیس پارلمان اروپا تأکید کرد: «، هیچ تحریم و ارعابی، مانع دفاع اتحادیۀ اروپا و من از حقوق بشر، آزادی و دموکراسی نخواهد شد و این تهدیدات ما را ساکت نخواهد کرد. همانطور که تولستوی گفته است در جایی که حقیقت وجود نداشته باشد، عظمت نیز وجود نخواهد داشت».

وِرا ژوروا معاون رئیس کمیسیون اروپا در امور ارزش‌ها و شفافیت نیز تصریح کرد: «تلاش های مداوم روسیه برای انتشار اطلاعات نادرست و نقض حقوق بشر، سزاوار پاسخی جدی و مستمر است؛ اگر این بهایی است که باید برای گفتن حقیقت بپردازم، با کمال میل آن را می پذیرم».

پیش از این اتحادیۀ اروپا، ۴ مقام ارشد روسیه از جمله مدیر سازمان زندان های این کشور را در تاریخ ۲ و ۲۲ مارس، به اتهام نقض حقوق بشر به ویژه دستگیری و بازداشت های خودسرانه، مشارکت در روند قضایی منجر به محکومیت آلکسی ناوالنی و نیز سرکوب گسترده و سیستماتیکِ تظاهرات مسالمت آمیز هواداران وی، مورد تحریم قرار داده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دولت مسکو وضع تحریم های یاد شده از سوی اتحادیۀ اروپا را دخالت در سیاست داخلی و خارجی روسیه دانسته است.

روابط روسیه و اتحادیه اروپا از زمان الحاق کریمه و بحران اوکراین در سال ۲۰۱۴ رو به تیرگی گذاشته است. این در حالیست که طی هفته‌های گذشته با اخراج متقابل شماری از دیپلمات های روسی و اروپایی، تنش‌ها میان اتحادیه اروپا و کرملین افزایش یافته است.

منبع:
https://www.rfi.fr/fa
عکس:
دیوید ساسولی رئیس پارلمان اروپا REUTERS – POOL

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *