زنان معترض افغان خواستار حمایت از “الهه” شدند

زنان معترض افغان خواستار حمایت از “الهه” شدند
در واکنش به ازدواج اجباری الهه “دختر افغان” با یکی از مقام های طالبان، شماری از زنان افغانستان دست به گردهمایی اعتراضی زدند و از نهاد های حقوق بشری خواستند که از الهه و سایر دختران افغان حمایت کنند
روز چهارشنبه نهم شهریور/سنبله، شماری از زنان معترض در ولایات کابل و پروان روز در فضاهای سر بسته جمع شدند تا صدای خود را به گوش نهادهای حقوق بشری برسانند.
به تازگی ویدیویی از یک دختر دانشجو، موسوم به “الهه” در فضای مجازی به نشر رسیده که سعید خوستی، سخنگوی پیشین وزارت داخله طالبان را متهم به تجاوز، ازدواج اجباری و شکنجه کرده است.
زنان معترض میگویند مقام های طالبان که دست به چنین جنایاتی میزنند باید مورد پیگرد قرار گرفته و مجازات شوند.
ساره لطیفی، یکی از این زنان معترض گفت: “اگر خاموشی سازمان ملل متحد و شورای امنیت در قبال زنان افغانستان ادامه یابد، هزاران دختر این سرزمین به سرنوشت الهه مواجه میشوند”.
وی از سازمان ملل متحد میخواهد که به صدای فریاد زنان افغانستان گوش دهد و دست یاری به سوی دختران افغان دراز نماید تا از ظلم طالبان نجات یابند.
شمسیه سها، یکی دیگر از دختران معترض بیان کرد که مسئولان نهاد های حقوق بشری باید بدانند که شکنجه الهه و صدها دختر دیگر افغانستان نقض قوانین حقوق بشری است که از سوی طالبان انجام میشود.
وی افزود: “دخترانی که به قواعد و باور های طالبان معترض هستند، شکنجه میشوند، به
شکل مرموز به قتل میرسند و یا مورد تجاوز قرار میگیرند”.
خانم شمسیه خطاب به مسئولان نهاد های حقوق بشری میگوید که آیا تحمل این را دارید که با دختران کشور های شما چنین اعمالی صورت گیرد؟.
وی نیز خواستار حمایت و دادرسی برای الهه و دیگر زنان افغانستان است که اکنون طالبان تمام حقوق آنها را پایمال نموده و خانه نشین ساخته اند.
الهه گفته است که سعید خوستی، سخنگوی پیشین وزارت داخله طالبان وی را به خاطر آن که پدرش یک نظامی پیشین بوده نخست به ریاست استخبارات برده‌ و سپس به اجبار با وی “نکاح کرده است”.
سعید خوستی نیز پذیرفته که با الهه ازدواج کرده اما وی الهه را متهم به بی ایمانی و توهین به مقدسات دین اسلام کرده است.
پس از نشر این ویدیوها شماری از زنان افغانستان با برداشتن شعارهایی چون “با الهه ایستاد شویم، زنان برده جنسی شما نیستند، الهه را نجات دهید، ازدواج اجباری تا به کی”، اعتراض شان را ابراز کردند.
در جریان روزهای اخیر در کنار قضیه الهه، چندین دختر در افغانستان به صورت مرموز به قتل رسیده و یا به دلیل اعتراض به طالبان و باور های طالبانی دست به خودکشی زده اند
عکس و منبع:https://www.rfi.fr/fa

متن:
میلاد دولتپور

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *