عراق؛ در خون و آتش

عرلق

مردم معترض به سیاست های حکومت عراق همچنان به اعتراضات خود ادامه می دهند. بر اثر این اعتراضات تاکنون دهها نفر کشته و صدها نفر مجروح شده اند. دولت ” عادل عبدالمهدی” هیچگونه برنامه ای جز کنار رفتن ندارد. به گزارش میدل ایست نیوز وی در جلسه روز سه شنبه ۱۴ ابان ماه بصورت تلویحی آمادگی خود را برای استعفا اعلام داشته است. بر پایه این گزارش نخست وزیر عراق گفت: ” کسانی از تظاهرات کنندگان به عنوان سپر انسانی استفاده می کنند. به شرط توافق بر جایگزین، آماده ایم طی چند ساعت قدرت را واگذار کنیم” حال معلوم نیست منظور وی از ” جایگزین” دقیقا چه کسی است؟ آیا او می خواهد برود و فرد دیگری مثل ” مالکی” بر مسند قدرت بنشیند یا اصولا می خواهد انتخاب سیستم حاکمیت را به رای مردم بگذارد؟! امری که البته بعید به نظر می رسد.
اوضاع عراق که امروز مملو از ” خون و آتش” شده به مراتب از دوره ی حکومت ” صدام حسین” وخیم تر شده ، تا جایی که رییس جمهوری اسبق حزب بعث ، از سوی طیفی از مردم لقب ” شهید” گرفته است. از سوی دیگر به گزارش میدل ایست نیوز دولت عربستان از ” رغد صدام حسین” دختر ارشد صدام حسین که ساکن اردن است دعوت کرده تا در کنفرانسی در مورد عراق در عربستان شرکت نماید. آیا دولتمردان عربستان ، بازگشت عراق را به حزب بعث تنها آلترناتیو مورد نظر خود می پندارند؟! اگر چنین باشد ، سرنوشت دهها باند مافیایی دیگر در این کشور چه خواهد شد؟…..
با وجود اینکه عراق آینده ای به مراتب تاریک و گنگ دارد اما یک واقعیت تاریخی را نباید دور نگه داشت: سیاست های دولتهای ایالات متحده در قبال عراق لطمه ای جبران ناپذیر به این کشور و مردمش وارد کرد. ارتش آمریکا پیروزمندانه وارد عراق شد و در شرایطی خطرناک و بی ثبات و نمایش مضحکی از دموکراسی با تنی چند دولتمرد ناکارآمد کشور را ترک کرد. مردم عراق امروز در تنگنای شدید اقتصادی بوده و چشم انداز روشنی برای خود متصور نیستند.

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *