چرا به فدرالیسم، نه!  میگویم

مهندس حسین شاه‏اویسی

 

هم میهنان!

و اما چرا فدرالیسم راهگشای رفع مشکلات تاریخی ملت و میهن عزیزمان ایران نیست؟ به باور من مشکل اجتماعی ما ایرانیان، وجود قوم‏ها و تیره‎های ایرانی نیستند بلکه، وجود نابرابری‏ها و تبعیض‏های جنسیتی و قومی، فقر، بیکاری، فقدان حکومت‏های ملی کثرت‎گرا(پلورالیستی) و…رهایی از این کاستی‏ها نه تنها در محدوده رسالت‏های فدرالیسم نیستند، بلکه با استقرار فدرالیسم دمیدن بر آتش جنگ هویت‏ها و تکه‏تکه شدن ملتی با انسجام هزاران ساله، قلم جدید دیگری بر مشکلات و نارسایی‏ها اضافه خواهد شد، از این‏رو فدرالیسم در میهن عزیزمان با ساختار تاریخی ویژه خود که حاکی از یکپارچگی و قدمت هزاران ساله است دستاوردی در بر نخواهد داشت .

باید اندیشه کنیم که در کشورمان ایران وجود اقوام دارای مزیت‎های ملی گرانقدر هستند به ویژه در نگهبانی از مرزهای میهنمان در درازای تاریخ، که به سان نمادی شاخص در دفاع از تمامیت ارضی ایران ایفای نقش کرده‏اند و هرگز تمایلی به جدایی از مام میهن نداشته و ندارند (به جز زمانی به تحریک و توطئه بیگانگان که به اشغال میهن‎مان منجر شد). در کشوری که از انسجام هزاران ساله برخوردار است که نیازی به متوسل شدن به فدرالیسم ندارد و از سویی میزان وفاداری اقوام نسبت به دولت‏های مرکزی بستگی به میزان رفتار و توجه بایسته و با دوری کردن از تبعیض‏ها از سوی دولت‏های مرکزی است .

پس به جای فدرالیسم بکوشیم به دور از هر گونه خشونت با امید به استقرار سامان مردم‏سالاری در کشور ضمن همبستگی ملی و حفظ تمامیت ارضی به آزادی، استقلال، عدالت همگانی، به دور از هر گونه نابرابری و تبعیض ایرانیان در سرتاسر ایرانمان به پیشرفت و توسعه دست یابیم.

 

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *