چگونگی تشکیل نهضت مقاومت ملی و نامه سه امضایی – خسرو سیف

چگونگی تشکیل نهضت مقاومت ملی و نامه سه امضایی
خسرو سیف
با توجه به این که روایت‏های ضد و نقیض و گاه کاملا بر خلاف واقعیت پیرامون تشکیل نهضت مقاومت ملی و تهیه نامه سه امضایی در شبکه‏های اجتماعی منتشر شده، با وجود آن که بارها در مورد این دو مقوله گفته و نوشته‏ام لازم به تکرار می‏دانم که اگر قرار بر این است که رویدادهای تاریخی بیان شود، ضروری است که روایت تاریخ منطبق با واقعیت‏ها باشد و به درستی به نسل آینده منتقل شود.
چگونگی تشکیل نهضت مقاومت ملی
بعد از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ احزاب وابسته به جبهه ملی ایران به فعالیت‏های خود ادامه دادند. در همین زمان بود که «آیت‏الله سیدرضا زنجانی» به ابتکار شخصی خود، تراکت‏هایی با مضمون (تهضت ادامه دارد) در منزل شخصی خودش در خیابان فرهنگ آمده کرد و آقایان «عباس رادنیا»، «پولادی» و «حسین شاه‏حسینی» و … با استفاده از کاربن این تراکت‏ها را تکثیر می‏کردند، سپس آیت‏الله زنجانی تراکت‏ها را در شال کمرش می‏گذاشت و آن افراد نیز به دنبالش می‏رفتند و تراکت‏ها را پخش می‏کردند. پس از مدتی آقای زنجانی به فکر افتاد که از نمایندگان احزاب سیاسی دعوت کند تا در جلسه‏ای در منزل وی شرکت کنند. در این جلسه، «محمد نخشب» از حزب مردم ایران، «ناصر خورگامی» از حزب ایران، «امیرسلیمان عظیما» از حزب ملت ایران، «ابراهیم کریم‏آبادی» و «احمد انواری» و… از میان روزنامه نگاران، «حاج‏حسن قاسمیه»، «حاج‏حسن شمشیری»، «احمد توانگر‏بختیاری»، «حسین شاه‏حسینی» و… از جامعه اصناف و بازرگانان، «ناصر صدرالحفاظی» از روحانیون و «آقای عرب‏زاده» و «مهندس وفایی» از نیروی سوم، حضور داشتند. به تدریج افراد زیادی به نهضت پیوستند که ذکر اسامی آن‏ها در این مختصر نمی‏گنجد. در روزهای بعد نیز به درخواست آیت‏الله زنجانی مبانی حقوقی نهضت مقاومت ملی توسط دکتر «عبدالله معظمی» تنظیم شد و با اکثریت به تصویب رسید. تعدادی از فعالان جوان جبهه ملی در سازمان مخفی و نوبنیاد نهضت مقاومت ملی شرکت کردند و نمایندگان احزاب ملی و نمایندگان بازار و دانشجویان دانشگاه تهران، اعضای کمیته مرکزی را انتخاب کرده و سپس ساختار تشکیلاتی نهضت مقاومت ملی را به تصویب رساندند. با وجود همکاری بعضی از گروه‏های اجتماعی با نهضت مقاومت ملی، باید توجه داشت که اکثر افراد وابسته به احزاب سیاسی چهارگانه جبهه ملی ایران یعنی (حزب ایران، حزب ملت ایران، حزب مردم ایران و نیروی سوم)، جامعه اصناف و بازرگانان و تعدادی از همکاران دکتر «مصدق» بودند که در این برهه، نهضت مقاومت ملی را شکل دادند. گفتنی است که مهندس «بازرگان» و دکتر «یدالله سحابی» تقریبا سه ماه بعد به هسته مرکزی نهضت مقاومت ملی پیوستند. مهندس بازرگان قبل از کودتا در سازمان لوله‏کشی آب تهران کار می‏کرد و پس از کودتا که ملّیّون از دولت کودتا کناره گرفتند، ایشان گفت: “این یک کار عام‏المنفعه است و مربوط به مردم است، تا تمام نشود، من کنار نمی‏روم.” به همین دلیل سه ماه بعد از کودتا، به نهضت مقاومت ملی پیوست. البته باید توجه داشت که دوستان مهندس بازرگان از ابتدا و در تمام مدت با نهضت مقاومت ملی همکاری داشتند. نهضت مقاومت ملی اهداف خود را در قالب اعلامیه‏ای به این شرح اعلام کرد:
۱- ادامه نهضت ملی و اعاده حیثیت استقلال ایران و برقراری حکومت ملی.
۲- مبارزه با هرگونه استعمار خارجی.
۳- مبارزه علیه حکومت‏های دست‏نشانده خارجی.
چون این موارد از اهداف جبهه ملی به رهبری دکتر مصدق گرفته شده بود، مورد تایید همه‏ی شرکت‏کنندگان قرار گرفت و این سه اصل در سطح وسیعی تکثیر و منتشر شد. روزنامه (راه مصدق) نیز ارگان نهضت مقاومت ملی بود که با مسوولیت آقای احمد توانگربختیاری از تجار خوش‏نام منتشر می‏شد.
در مورد نامه سه امضاییدر سال ۱۳۵۶ در یکی از روزهایی که آقایان دکتر «سنجابی»، دکتر «بختیار»، مهندس «بازرگان»، «داریوش فروهر»، دکتر «سحابی» و… به حضور آیت‏الله زنجانی رفته بودند، این موضوع مطرح شد که کاری باید انجام شود، پیشنهاد شد تا نامه ای تهیه شود و در آن به نارسایی‏ها و خطراتی که از نظر سیاسی کشور را تهدید می‏کرد اشاره شود. از طرف آقایان ذکر شده، به طور جداگانه، مطالبی که در آن به نارسایی‏ها اشاره شده بود، تهیه شد و در نهایت تمام مطالب این آقایان که نظر همه در آن لحاظ شده بود، توسط آقای «حسن نزیه» تلفیق و یک نامه شد. سپس در جلسه‎ای که در منزل آقای دکتر سنجابی برگزار شد، متن نامه مورد تایید همه قرار گرفت. دکتر سحابی پیشنهاد کردند که این نامه خطاب به شاه نوشته شود که سایرین نیز پذیرفتند و نامه خطاب به شاه نهایی شد. برای امضای نامه، آقای مهندس بازرگان، اعتقاد به امضای تعداد زیادی از دوستان‏شان داشتند که آقایان بختیار، فروهر و سنجابی اعتقاد داشتند از آن جا که این نامه خطاب به شاه می‏باشد، باید تعداد امضاها محدود باشد. در این مورد، مهندس بازرگان موافقت نکرد و در نتیجه این نامه بیش از یک ماه معوق ماند. روزی آقای زنجانی، آقای فروهر را خواست و جویای قضیه شد. آقای فروهر گفتند: “آقای بازرگان اعتقاد به امضاهای زیادی دارد و با امضاهای محدود موافقت نمی‏کند.” آقای زنجانی گفتند: “شما یک بار دیگر به ایشان مراجعه کنید.” بنابراین آقای فروهر با مهندس بازرگان ملاقات کرد و مساله را مطرح کرد اما آقای بازرگان باز هم موافقت نکرد و از امضای نامه خودداری کرد. در نتیجه آیت‏الله زنجانی گفت: “بروید خودتان امضا کنید و منتشر کنید.” در نهایت این نامه در تاریخ ۲۳ خرداد ۱۳۵۶ منتشر گردید و به نامه‏ی سه امضایی معروف گردید. پس از امضای نامه، همراه با آقای فروهر به تلگراف‏خانه در میدان فردوسی، ابتدای خیابان ایران‏شهر رفتیم و نامه را به دربار تلگرافی مخابره کردیم و چون نامه سرگشاده بود تکثیر و در شهر توزیع شد و بسیار اثر مثبت در جامعه داشت. همان طور که قبلا گفته شد، این مطالب را بارها بیان کرده‏ام اما به دلیل این که در بعضی وب‏سایت‏ها و رسانه‏ها نکاتی به اشتباه قید شده، ناگزیر شدم که دوباره در این مورد توضیح دهم. پاینده ایران

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *