خداحافظ خانم چینی!

خداحافظ خانم چینی!
……………………………….
جمهوری‌خواهان لیز چینی، سیاستمدار منتقد دونالد ترامپ را برکنار کردند
جمهوری‌خواهان روز چهارشنبه ۱۲ مه/۲۲ اردیبهشت لیز چینی، سیاستمدار منتقد دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا را از مقام سوم رهبری حزب در مجلس نمایندگان برکنار کردند. لیز چینی از معدود جمهوری‌خواهانی بود که سال گذشته به دومین استیضاح دونالد ترامپ رای مثبت داد.

پس از انتقادهای پیاپی لیز چینی از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده، جمهوری‌خواهان روز چهارشنبه ۱۲ مه/۲۲ اردیبهشت در پی یک رای گیری غیر‌علنی، وی را از سمت سومین مقام بلندپایه این حزب در مجلس نمایندگان برکنار کردند.

لیز چینی که در میان سیاستمداران زن در حزب جمهوریخواه عالی ترین مقام را داشت، دونالد ترامپ را به خاطر عدم پذیرش نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ مورد انتقاد قرار داده بود.

این سیاستمدار همچنین بارها ادعاهای دونالد ترامپ در مورد تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ را به صراحت محکوم کرده بود.

علاوه بر این، لیز چینی از دونالد ترامپ به خاطر نقش وی در برانگیختن مردم و تحریک گروهی از هواداران خشونت‌طلب وی برای حمله به کنگره امریکا در روز ششم ژانویه (۲۰۲۰) شدیدا انتقاد کرده بود.

لیز چینی از معدود جمهوری‌خواهانی بود که در سال ۲۰۲۰ به دومین استیضاح دونالد ترامپ رای مثبت داد. با این وجود، کوین مک‌کارتی، رهبر حزب جمهوری‌خواه در مجلس نمایندگان گفته است که برکناری وی ارتباطی به رای او در جریان استیضاح سال گذشته ندارد.

لیز چینی ۵۴ ساله نماینده جمهوری‌خواه در ایالت وایومینگ و دختر دیک چینی، معاون جرج بوش (پسر)، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا است.

علیرغم برکناری لیز چینی از مقام سوم رهبری حزب جمهوری‌خواه، وی تاکید کرد که مخالفت خود با دونالد ترامپ را ادامه خواهد داد. وی افزود: «من تمام تلاش خود را خواهم کرد تا رئیس‌جمهوری پیشین هرگز دوباره به کاخ سفید راه نیابد».

در همین حال، احتمال می‌رود الیز استفانیک که از حمایت رهبران جمهوری‌خواه برخوردار است برای جایگزینی لیز چینی انتخاب شود. الیز استفانیک ۳۶ ساله بر خلاف لیز چینی، یکی از حامیان جدی دونالد ترامپ محسوب می‌شود. وی نماینده منتخب حوزه انتخابیه بیست‌ویکم نیویورک در مجلس نمایندگان آمریکا است.
منبع:
https://www.rfi.fr/fa/

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *