فرصت ها را از دست دادیم، گفتگوی سردبیر کورش با خسرو سیف

گفتگوی سردبیر کورش با خسرو سیف

” اما ما نتوانستیم از این فرصت استفاده نماییم و اتحادی بین خودمان و بین سازمان‏ های ملی به وجود آوریم. البته این گونه مسایل بسیار مفصل است و باید روزی ریشه‏ یابی شود که چرا ما امروز به این نقطه رسیدیم”

زنده یاد خسرو سیف دبیر فقید حزب ملت ایران سالها قبل در گفتگوی مفصلی با سردبیر نشریه کورش به عملکرد دولت بازرگان و مسایل پیرامون دولت موقت پرداخت. به قسمتی از این گفتگو توجه فرمایید:

یعنی مشکلات معیشتی، دلیلی بر این بود که طبقه شهرنشین جامعه وارد خیابان‏ها شود؟

– البته فشارهای الان که آن زمان وجود نداشت، مردم تصور می‏کردند تغییری در زندگی‏شان حاصل شود. نارضایتی در سال ۵۷ وجود داشت و از طرفی آن جمعیتی که به انقلاب پیوست، می‏دید که یک رهبر مذهبی آمده و می‏گوید که به قم می‏رود و کار سیاسی و حکومت را به سیاسیون و ملیّون واگذار خواهد کرد. وقتی آقای بازرگان که من احترام خاصی برایش قایلم به نخست‏ وزیری رسید، ایشان از دوستان خودش که علاقه ‏ی زیادی به آن‏ها داشت برای حضور در کابینه استفاده کرد؛ اعتقاد و دیدگاه خاصی داشت. در این جا این توضیح را بدهم که در زمان نخست‏وزیری بازرگان، همکاران دکتر مصدق، در حیات بودند؛ اما ایشان از وجود این افراد استفاده نمی‏کرد. برای تکمیل این موضوع، خاطره‏ای می‏گویم. روزی آقای «الهیار صالح» به من گفت که آقای بازرگان آمده در تلویزیون و صریحا گفته: “ما آدم در اداره مملکت نداریم!” توجه کنید که تمام افراد نزدیک به دکتر مصدق، دارای اعتقادات مذهبی هم بودند، اما ایشان از ملیّون آن طور که می‏بایست استفاده نکرد.

به یاد دارم که گاهی از دخالت نهادهای غیر مسوول می‏نالید که چرا در کار دولت، اخلال می‏کنند، اما هیچ گاه با قاطعیت مقابل همان نهادها ایستادگی نکرد.

-آقای بازرگان روزی به خود من گفت که من خواهش کردم روحانیون بیایند تا با مشکلات از نزدیک آشنا شوند. روحانیون وارد دولت شدند و بعد خودشان دیدند که می‏توانند قدرت را به دست بگیرند. یادم هست که حتی خود وزرای دولت بازرگان، شخصا به قم می‏رفتند و به جای نخست‏وزیر به آقای «خمینی» گزارش می‏دادند!……

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *