این مرد زیاد حرف می زند!

این مرد زیاد حرف می زند!
امیر کاویان
می خواهد نقش موثری در مهار کردن بحران خاور میانه ایفا کند اما نمی تواند! ” امانوئل ماکرون” گاهی یک رییس جمهوری بحران زده را در گوشه ای پیدا می کند و فقط حرف می زند ، گویی او و کابینه اش بیش از حد به دیپلماسی حرف زدن معتقدند. ماکرون هنوز از شر معترضان ” جلیقه زرد” خلاص نشده که حالا در قبال سیاست های آمریکا در سوریه نیز معترض است. به گزارش رویتر : “چند روز بعد از آن که دونالد ترامپ غفلتاً خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه را اعلام کرد، امانوئل ماکرون با تأکید بر عضویت فرانسه، ترکیه و آمریکا در سازمان ناتو، با ناراحتی گفت: “من از طریق توئیتر مطلع شدم که ایالات متحد آمریکا تصمیم گرفته نیروهایش را از منطقه خارج کند”… اخیر وزیر خارجه فرانسه نیز از شرایط به ستوه آمده ، به گزارش رویتر فرانسه سابقۀ تلخ تابستان ٢٠١٣ را نیز از یاد نبرده است: “در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما و در واکنش به کاربرد سلاح شیمیایی توسط نیروهای بشار اسد، قرار شد که آمریکا، با همکاری ارتش فرانسه به سوریه حمله کند. حتی هواپیماهای جنگندۀ فرانسوی برای آغاز عملیات آماده شده بودند. اما در آخرین لحظات، اوباما از بمباران سوریه منصرف شد و در نتیجه فرانسوا هولاند، رئیس‌جمهوری وقت فرانسه هم ناچار به لغو عملیات نظامی شد.”

ژان ایو لودریان که در آن زمان وزارت دفاع را به عهده داشت، با یادآوری آن رویدادها گفت: “من تجربۀ ٣١ اوت ٢٠١٣ را از سرگذراندم. آن تصمیم، نخستین هشدار بی‌عملی (انفعال) مقامات آمریکایی بود و ١٣ اکتبر امسال هم دومین تصمیم آنها در همین جهت محسوب می‌شود، آنهم در موضوعی که از روز اول در آن دخیل بودند”. لودریان که هفتۀ گذشته برای مجلس سنا وضعیت را توضیح می‌داد گفت که این دو هشدار، نشان می‌دهد که “در روابط اروپا و آمریکا اختلال به وجود آمده است”.
رادیو فرانسه در گزارشی می گوید: به عقیدۀ فرانسوا هایزبورگ کارشناس پرسابقۀ سیاست بین‌الملل، به طور کلی همۀ متحدان آمریکا، چه در آسیا و چه در اروپا، با “بحران اعتماد” مواجه‌اند.
آیا حاکمان فرانسه در این سالهای ابتدایی قرن جدید بصورت غیر مستقیم با عملکرد روسای جمهوری ایالات متحده ، در حال تحقیر شدن هستند؟ شاید رویکرد ” عملگرایی” بشدت ضعیف و سیاست ” حرف” در اولویت سیاستمداران فرانسه قرار دارد!

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *