نهضت آزادی بدنام نمی شود! گفتگوی سردبیر کورش با ابراهیم یزدی

نهضت آزادی بدنام نمی شود!

نهضت آزادی بدنام نمی شود!
گفتگوی سردبیر کورش با ابراهیم یزدی
در بهار سال ۷۶ سه نوبت با دکتر ابراهیم یزدی در دفترش گفتگوی اختصاصی داشتم. محور گفتگوها در مورد صادق قطب زاده بود. در سالهای ۷۷ و ۷۸ و ۷۹ گفتگوهای دیگری با وی به عنوان دبیر کل نهضت آزادی ایران صورت گرفت. بخشی را در نشریه ” سیما” چاپ کردم ، در کتاب ” چای و گپ و سیاست” بخش دیگری منتشر شد. بخشی نیز قابل چاپ نبود.
پس از اولین دیدار ، وی به مسئول دفترش گفت که ایشان ( من) را برای جلسات خصوصی دعوت کنند. در همان دیدار سال ۷۶ تاکید کرد: اگر مجوزی برای نشریه گرفتید قبل از چاپ با ما مشورت کنید……
اما کسانی چون ……. و ……. و دهها نفر دیگر نورچشمی بودند که از دولت خاتمی مجوز گرفتند و به سراغ یزدی رفتند!
در کتاب چای و گپ و سیاست ، ابراهیم یزدی در مورد حملاتی که به نهضت آزادی می شود می گوید: ” مخالفین نهضت آزادی پس از ۲۰ سال حمله نتوانستند که نهضت آزادی را در نظر مردم و افکار عمومی بدنام کنند بلکه برعکس باعث اعتبار بیشتر آن شدند. اگر قرار است فرایندتوسعه سیاسی پیش برود لاجرم لاجرم نهضت آزادی هم باید بتواند آزادانه فعالیت کند قبول این امر برای جناح های درون حاکمیت قابل قبول نیست. وقتی می گویند نهضت آزادی مانع می باشد منظورشان این است که وجود و فعالیت نهضت آزادی مانع انجام بازی اکثریت – اقلیت میان نیروهای خودی درون حاکمیت است…..”
ابراهیم یزدی دارای مخالفین بسیار سرسختی است. بسیاری او را عامل درجه اول در محاکمه های فرمایشی سران ارتش شاه می دانند. وی در دولت مهدی بازرگان نقش مهمی ایفا کرد. در واقع به نوعی هم معاون او بود و بعدا وزیر امور خارجه شد و از ابتدا نیز عضو شورای انقلاب بود. برخی مخالفان او را مرتبط با سازمان سیا می دانند زیرا سالهای طولانی در آمریکا اقامت داشته و در آنجا تحصیل کرده است. یزدی پس از کنار رفتن دولت بازرگان ، در اولین دور انتخابات مجلس شرکت کرد و راهی مجلس شد. پس از پایان دور اول مجلس ، در واقع اعضای نهضت آزادی مجالی برای راه یافتن در قدرت پیدا نکردند.
ابراهیم یزدی چندین مرتبه بازداشت شد اما توانست چندین بار به آمریکا سفر کند و در نهایت در ۶ شهریور ۱۳۹۶ در حالی که منتظر ویزای آمریکا بود ، در شهر ازمیر ترکیه درگذشت.
عکس:
Tarikhirani.ir

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *