چرا از سنجابی جدا شدیم؟ گفتگوی سردبیر کورش با داریوش فروهر

چرا از سنجابی جدا شدیم؟
گفتگوی سردبیر کورش با داریوش فروهر
امیر کاویان

از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۷ چندین گفتگوی حضوری و تلفنی با داریوش فروهر دبیرکل حزب ملت ایران داشتم. تمام گفتگوها پربار بود تا جایی که بخشی از یکی از این گفتگوها را در کتاب : چای و گپ و سیاست منتشر کردم.
فروهر که همواره حتی با وجود کسالت به گرمی برخورد می کرد و با حوصله حرف می زد از شخصیت هایی بود که می توانست تمام گروهها و سازمانهای سیاسی را به هم متصل کند. در گفتگویی در سال ۱۳۷۷ ، مدتی در انتظار ماندم تا وارد اتاق پذیرایی شد. گفت مدتی کسالت داشته است. صحبت های ما به جبهه ملی و جدایی حزب ملت ایران در سال ۵۸ از جبهه ملی رسید. او گفت: برای سنجابی احترام قائل است و خودش از شاگردان او در دانشکده حقوق بوده اما سنجابی می خواست که جبهه ملی را مانند یک حزب اداره کند در حالی که هدف دکتر مصدق این بود که احزاب همسو در جبهه ملی بیایند.
گفته ی داریوش فروهر با واقعیت های تاریخی مطابقت دارد. حتی در سالهای ۵۶ و ۵۷ که جبهه ملی چهارم تشکیل شد احزاب : حزب ایران – حزب ملت ایران و…. در قالب جبهه ملی حضور داشتند.
اکنون در دنیا بی نهایت گروه به نام ” جبهه ملی ایران” وجود دارند اما هیچ کدام نیز نتوانستند نقش بارز و مهمی ایفا کنند. ظاهرا تمامی آنها بصورت یک ” حزب” اداره می شوند.

ممکن است دوست داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *